Datorită rezultatelor încurajatoare înregistrate în ediția pilot din 2016, Fundația Orange anunță dezvoltarea programului Digitaliada și în anul școlar 2017-2018.
30 de școli de la sate intră în noul an școlar cu laboratoare digitale complet echipate și cu materiale digitale educative pentru Matematică și Informatică. 82 de profesori din cele 30 de școli au participat la sesiuni de formare și au acces la aplicațiile educative instalate pe tablete și la 124 de proiecte didactice adaptate. 3.400 de elevi din mediul rural au acces permanent la laboratoarele dotate cu 826 tablete, 31 de laptopuri, 28 de videoproiectoare și ecrane de proiecție.
Pentru a crește performanțele școlare ale elevilor și pentru a-i pregăti pentru oportunitățile viitorului, Fundația Orange a investit în programul Digitaliada de la debut și până acum 800.000 euro.
Programul promovează educația digitală și încurajează utilizarea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ, pentru a crește performanțele școlare ale elevilor.
Platforma www.digitaliada.ro încurajează crearea și postarea online de conținut digital educativ în limba română ce poate fi folosit de elevi sau profesori din toată țara. Platforma conține 256 materiale digitale educaționale și găzduiește concursul anual de materiale digitale #Digitaliada, ce premiază pasionații care dezvoltă conținut educativ original.
În proiectul-pilot desfășurat în anul școlar 2016-2017, 10 școli gimnaziale de la sate au fost sprijinite să adopte metode digitale interactive în predarea materiilor Matematică și Informatică. Acestea au fost dotate cu un laborator digital (tablete, laptop-uri, videoproiectoare), un set de aplicații și jocuri educative încărcate pe tablete, iar profesorii au beneficiat de sesiuni de formare, planuri de lecție și suport tehnic pentru a utiliza resursele digitale la clasă.
Rezultatele înregistrate după primul an de Digitaliada confirmă faptul că metodele digitale contribuie la o mai bună înțelegere a noțiunilor teoretice și la o implicare crescută a elevilor la clasă. Cercetarea realizată de experți în sociologie și educație pe parcursul proiectului-pilot arată că 25% dintre copiii de la clasele VI-VIII din cele 10 școli și-au mărit media la disciplina Matematică cu aproximativ 1 punct față de anul anterior. Elevii care au participat la proiect înțeleg și rețin mai ușor noțiunile predate, se implică mai activ la desfășurarea orelor, iar încrederea în forțele proprii a crescut.
În plus, utilizarea tehnologiei la clasă a îmbunătățit cooperarea la ore între elevi cu niveluri diferite de performanță. De asemenea, datorită participării la Digitaliada, profesorii din cele 10 școli și-au însușit metode alternative de lucru la clasă, au creat o comunitate de profesori digitali și și-au îmbunătățit prestigiul profesional în comunitatea locală și regională – rezultate care au dus la creșterea încrederii de sine și la dezvoltare profesională și personală. Părinții elevilor participanți la program au privit cu satisfacție faptul că Digitaliada le pregătește copiii pentru o lume digitală, au înțeles rolul educativ al tabletelor și și-au crescut încrederea în calitatea educației primite de copiii lor la școală.
„Copilul este cel care beneficiază de lecțiile în format digital, iar lecția de matematică a devenit mai puțin abstractă.”, „Diferențele de raportare la ore sunt uriașe: vin toți la oră, înțeleg mai repede elementele și figurile matematice, se ajută între ei. Tehnologia înlătură orice barieră de comunicare și îi ajută pe copii să facă față lumii actuale.”, „Proiectul a ajutat să descoperim la unii copii niște abilități deosebite, ei au un potențial extraordinar”, sunt câteva din declarațiile profesorilor care au participat la Digitaliada anul trecut.
Școlile care vor participa la Digitaliada în anul școlar 2017-2018 au fost alese prin concurs. Din 125 de școli înscrise, 45 au trecut în etapa a doua, în care au avut loc vizite de evaluare și interviuri cu reprezentanții unităților de învățământ. Școlile selectate pentru ediția a II-a a Digitaliada au îndeplinit în cea mai mare măsură cerințele competiției, având cele mai bune dosare de înscriere și demonstrând o preocupare semnificativă pentru utilizarea metodelor digitale în educație.
Acestea sunt din satele: Grivița, jud. Galați; Sântandrei, jud. Bihor; Nicolae Bălcescu, jud. Bacău; Satchinez, jud. Timiș; Chiojdeni, jud. Vrancea; Gugești, jud. Vrancea; Racovița, jud. Sibiu; Valea Lupului, jud. Iași; Eșelnița, jud. Mehedinți; Dragoș-Vodă, jud. Călărași; Mircea-Vodă, jud. Brăila; Sâncraiu de Mureș, jud. Mureș; Ștefești, jud. Prahova; Băișoara, jud. Cluj; Corbii Mari, jud. Dâmbovița; Dudești, jud. Brăila; Vlădești, jud. Argeș; Petriș, jud. Bistrița-Năsăud; Pogonești, jud. Vaslui; Vânători-Neamț, jud. Neamț.
“Ne dorim să contribuim la reușita școlară a unui număr cât mai mare de elevi și extindem Digitaliada în alte 20 de școli pe baza rezultatelor încurajatoare din proiectul-pilot. Cu ajutorul digitalului, 3.400 de elevi de la sate învață astăzi Matematică și Informatică la cel mai înalt nivel. Pentru ei Digitaliada înseamnă deschiderea de noi drumuri”, a declarat Dana Deac, preşedinte al Fundației Orange.