Elevii de clasele I-IV nu pot participa la nicio olimpiadă sau concurs național, în anul școlar 2024-2025, scrie Monitorul de Cluj.
Elevii de clasele primare nu pot participa la nicio olimpiadă sau concurs național, în anul școlar 2024-2025. Potrivit calendarului oficial anunțat recent de ministerul Educației, competițiile sunt dedicate doar elevilor din învățământul secundar, potrivit edupedu.ro.
Interdicția prevede că elevii de clasele primare nu pot participa deloc la concursurile și olimpiadele școlare naționale, adică competiții școlare elaborate și organizate centralizat de Ministerul Educației.
Până acum, elevii de clasele primare puteau concura la olimpiadele școlare, dacă întruneau punctajele de calificare impuse de regulamentele specifice. Conform calendarului publicat de Ministerul Educaţiei, primele concursuri încep din luna ianuarie, însă doar de la clasele din învăţământul secundar.
Cum explică Daniel David, ministrul Educației, această decizie?
„Văd că este primită în spaţiul public cu multă curiozitate vestea că Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu organizează olimpiade şcolare pentru clasele I-IV în anul 2025”, a scris Daniel David, pe blogul personal.
Ministrul Educației a explicat că „în clasele I-IV, important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit”. Totodată, Daniel David a atras atenția că organizarea unor competiții de nivel național pentru elevii mici „stimulează prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele tot de bază”.
David a mai spus că „este drept însă că acest lucru este acum asumat mai ferm de mine deoarece:
a. În clasele I-IV important este să construim elementele de bază ale competenţelor cheie.
b. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcţional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a.
c. Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditaţiilor şi focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie.
d. Este important să fim congruenţi în politicile educaţionale, pentru a nu deruta copiii şi a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc. Am înlocuit la nivelul învăţământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (şi şcoli) şi afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competenţelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferenţieri prea fine (şi adesea nerelevante) şi prea devreme între copii. În acelaşi spirit, la aceste vârste se urmăreşte mai ales dezvoltarea cooperării şi a lucrului în echipă, competiţia, importantă şi ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context.
e. Foarte important pentru mine, astfel de olimpiade organizate la nivel de minister la acest nivel educaţional nu reprezintă seturi generalizate de bune practici europene”.
Daniel David a precizat, de asemenea, că „ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naţionale asumate autonom şi responsabil de şcoală (şi cu consultarea părinţilor), congruente însă cu politicile ministerului (şi monitorizate de acesta), care pot pătrunde într-un portofoliu educaţional mai extins, dar nu au greutatea şi mesajul unei olimpiade organizate de minister. Tot aici amintesc că avem deja evaluările obligatorii la clasa a II-a şi a IV-a, pe care ar trebui să le folosim mult mai atent în procesul de învăţare personalizată a elevului”.
Atenţia ar trebui să se concentreze, în ceea ce priveşte clasele I-IV, „pe dezvoltarea riguroasă şi în ritmul personal, la cât mai mulţi copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competenţelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie), dar lăsând şcolilor posibilitatea să facă comparaţii responsabile şi voluntare prin concursuri locale/regionale/naţionale ce pot intra într-un portofoliu educaţional extins”, încheie ministrul.