Consiliul Judeţean a decis, în unanimitate, în şedinţa din data de 27 septembrie, reducerea tarifelor practicate de Aeroportul Internaţional Sibiu şi acordarea de subvenţii e până la 50 la sută pentru companiile aeriene care intenţionează să opereze rute noi de la Sibiu. În aceste condiţii, conducerea aeroportului duce deja discuţii cu operatori aerieni low-cost, în speranţa că, începând de anul viitor, de la Sibiu să plece 8-10 zboruri noi.
În urma unor serii de consultări avute cu conducerea Aeroportului şi cu reprezentaţi ai operatorilor aerieni, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, Ioan Cindrea, a iniţiat un proiect de hotărâre privind stabilirea tarifelor aeroportuare şi a criteriilor de reduceri, aplicate de Aeroportul Internaţional Sibiu în anul 2013. Proiectul a fost adoptat în unanimitate de către consilierii judeţeni, joi, 27 septembrie 2012, în plenul şedinţei ordinare. Astfel, tariful de servicii pentru pasageri s-a redus la 3,80 euro/pasager, de la 5,40 euro, iar tariful de securitate aeroportuară a scăzut la 1 euro/pasager, de la 2, 40 euro. Pentru operatorii noi şi cei care vor introduce curse noi se pot acorda reduceri de 50 la sută la taxele aeroportuare. Noile tarife vor intra în vigoare după 5-6 luni de la publicarea lor de către Autoritatea Aeronautică Civilă din România. „Sper să deschidem Aeroportul Internaţional Sibiu competiţiei în raport cu condiţiile actuale ale pieţei serviciilor aeronautice din România. Totodată, creşterea traficului şi a numărului de călători poate să ducă la scăderea treptată a subvenţiei acordată Aeroportului în următorii cinci ani, ca în al şaselea an să nu mai fie nevoie de aceste subvenţii şi Aeroportul să-şi acopere cheltuielile, devenind astfel independent financiar. Obiectivul nostru strategic privind aeroportul este mult mai amplu, în sensul dezvoltării activităţii de cargo care poată să aducă venituri din concesionarea hangarelor şi a suprafeţelor de teren de care dispune aeroportul. De asemenea, dorim să construim şi un complex expoziţional pe teritoriul Aeroportului, care să genereze venituri şi astfel cele două surse de venituri proprii să conducă la acoperirea subvenţiei acordate de Consiliul Judeţean”, a declarat Ioan Cindrea, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu.
Destinaţii noi, din primăvara viitoare
Astfel, datorită acestei Hotărâri de Consiliul Local, sibienii ar putea să zboare la preţuri ieftine spre Madrid, Londra, dar şi Roma, Milano, Barcelona, Veneţia, Stuttgart şi aeroporturi din Grecia, începând din luna aprilie a anului viitor. Augustin Sava, directorul Aeroportului Internaţional Sibiu, a confirmat că discuţiile sunt avansate cu trei companii, din care Wizz Air este cea mai apropiată, iar Ryanair şi EasyJet aşteaptă publicarea tarifelor. În ceea ce-i priveşte pe sibieni, cele mai aşteptate destinaţii sunt Madrid şi Londra. De altfel, cursele spre Madrid, de la Sibiu, care au avut, anul acesta, un grad de ocupare de 90 sau chiar 100 la sută. Aceasta în condiţiile în care un zbor este rentabil dacă are un grad de ocupare de peste 60 la sută.
Preţuri mici
Aeroportul Sibiu va avea, din ianuarie, preţuri mai mici ca cele practicate de aeroportul din Cluj Napoca, însă mai mari decât cele de la Târgu – Mureş, care practica preţuri de dumping. Astfel, la tarifele votate de Consiliul Judeţean Sibiu, se adaugă şi o reducere de până la 50 la sută a taxelor de instalare, pentru operatorii noi. În acest fel, atunci când un operator nou alege Sibiul, poate primi contravaloarea a până la 40 la sută din cheltuielile de instalare, ceea ce ar însemna în medie 100.000 euro pe fiecare rută, bani care vor veni de la Consiliul Judeţean. Directorul Aeroportului a explicat că această metodă a ajutorului de stat este absolut legală, iar pentru acordarea lui este nevoie de aprobare de la Comisia Europeană.
Până la 10 destinaţii noi
După organizarea licitaţiei la care vor lua parte companiile aeriene low-cost, pentru introducerea de noi rute, conducerea Aeroportului Sibian speră ca de la anul, de la Sibiu să plece 8, până la 10 curse noi, iar numărul pasagerilor care se îmbarcă să crească de la 85.000 la 150.000, în condiţiile în care aeroportul are o capacitate mare de operare. Teoretic, aeroportul sibian poate primi 300 de pasageri pe oră şi ar putea transporta într-un an de 20 – 25 de ori populaţia Sibiului. Această capacitate a Aeroportului a fost recent testată, cu ocazia Summitului NATO, când aici au rulat 18 aeronave în 30 de minute. Aceste aeronave aveau fiecare la bord între 4 şi 180 de pasageri. Un alt atu pentru aeroportul sibian ar fi acela că compania Ryanair caută un oraş unde să înfiinţeze o nouă bază, iar acest oraş ar putea fi chiar Sibiul. Pe lângă cele trei companii cu care negocierile sunt avansate, conducerea Aeroportului poartă discuţii cu alte zece companii low-cost, pentru aducerea lor la Sibiu, iar o variantă ar fi şi destinaţii noi spre Germania. Astfel, în câteva luni ar trebui să înceapă procedurile de licitaţie pe anumite destinaţii, iar firmele care se vor înscrie şi vor câştiga vor putea beneficia de ajutorul de stat şi de reduceri.