Cu ochii în telefon. Pietonii care folosesc telefonul în mers, expuși unui risc mai mare de accidente

Pietonii care folosesc telefonul în mers sunt expuși unui risc mai mare de accidente, scrie Monitorul de Cluj.

Foto: pexels.com

 

Un studiu realizat de Universitatea British Columbia (UBC) dezvăluie că pietonii care utilizează telefoanele mobile în timp ce se deplasează sunt mai predispuși la accidente. Distragerea cauzată de dispozitivele mobile face ca aceștia să fie mai puțin conștienți de mediul înconjurător, crescând riscul de coliziuni cu vehicule.

Cercetătorii au folosit metode avansate de inteligență artificială pentru a analiza interacțiunile în trafic și au descoperit că atât pietonii, cât și șoferii au reacții diferite în aceste cazuri, sugerând măsuri de siguranță rutieră pentru a preveni astfel de incidente.

Studiul subliniază necesitatea unor acțiuni pentru creșterea siguranței pietonilor, precum campanii de conștientizare sau reglementări stricte privind utilizarea dispozitivelor mobile în timp ce pietonii traversează sau se deplasează în zone intens circulate. Accidentele care implică pietoni distrași au crescut în ultimii ani, fiind un factor semnificativ în siguranța rutieră globală.

Pietonii care folosesc telefonul în mers, expuși unui risc mai mare de accidente

Autorii studiului au remarcat faptul că siguranța rutieră continuă să fie o problemă globală presantă, pietonii reprezentând 23% din decesele rutiere la nivel mondial.

„Pietonii sunt considerați utilizatori vulnerabili ai drumurilor care au o protecție redusă sau inexistentă atunci când interacționează cu vehiculele, ceea ce face ca accidentele care îi implică să fie considerabil mai grave”.

Studiul a constatat că șoferii se comportau diferit atunci când întâlneau pietoni distrași. Șoferii au avut tendința de a încetini pe măsură ce se apropiau de aceste persoane, recunoscând comportamentul imprevizibil care vine odată cu distragerea atenției.

Cercetarea a utilizat instrumente avansate, cum ar fi un sistem de viziune computerizată dezvoltat la UBC și modele de simulare a inteligenței artificiale, pentru a analiza date video din două intersecții aglomerate din centrul orașului Vancouver.

Analiza s-a axat pe pietonii distrași, cei care își folosesc telefoanele pentru a trimite mesaje, a vorbi sau a asculta muzică, și pe pietonii care nu erau distrași, precum și pe conflictele rutiere în care participanții la trafic se află pe o traiectorie de coliziune.

Potrivit studiului, pietonii distrași rămân adesea inconștienți de mediul înconjurător, făcând mai puține ajustări ale căii sau vitezei lor. Această lipsă de conștientizare crește probabilitatea unei accidentări mai grave cu vehiculele, rezultând o șansă cu 45% mai mare de a se apropia de vehicule sau de a le rata.

Co-autorul studiului, Tala Alsharif, studentă absolventă în inginerie civilă la UBC, sugerează că aceste date ar putea fi utilizate pentru a ajusta ciclurile de semnalizare a trecerilor de pietoni sau pentru a introduce semnale audio care să alerteze pietonii distrași atunci când este timpul să traverseze strada.

Strategii de reducere a riscurilor pentru pietoni

Studiul propune soluții pentru îmbunătățirea proiectării infrastructurii. De exemplu, identificarea zonelor cu risc ridicat în care distragerea atenției pietonilor este frecventă ar putea permite punerea în aplicare a unor sisteme de alertă bazate pe senzori. Trecerile supraînălțate ar putea, de asemenea, să facă pietonii mai vizibili pentru șoferi în astfel de zone.

„Prin încorporarea constatărilor noastre în cercetările viitoare și în abordările de gestionare a traficului, vom fi mai în măsură să evaluăm riscurile pentru pietoni și să dezvoltăm strategii pentru îmbunătățirea siguranței rutiere”, a declarat co-autorul Gabriel Lanzaro, student absolvent la UBC.

Studiul evidențiază nevoia din ce în ce mai mare de a aborda problema distragerii atenției pietonilor pe măsură ce orașele continuă să se extindă, iar interacțiunile din trafic devin mai complexe.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*