Construcția terminalului intermodal de la Decea este în grafic, planurile pentru viitor sunt în avans

 

 

E trecut de jumătatea lunii octombrie, iar dimineața e pe sfârșite, lăsând locul mijlocului zilei. Soarele arde lunca Mureșului ca la sfârșitul verii, dând strălucire galbenului proaspăt al utilajelor care marchează locul unui șantier în construcție.

Deocamdată nu este evident ce urmează să fie construit acolo, între DN 1 și calea ferată, la doar câteva sute de metri depărtare de autostrada Sebeș – Turda care leagă Autostrada A1 de Autostrada Transilvania. Localnicii știu însă că acolo se va edifica terminal multimodal al DP World România. Construcția a început în luna martie 2022 și, în acest moment, avansul proiectului este de aproximativ 50%.

„Sunt sigur că terminalul va deveni operațional în prima jumătate a anului 2023”, spune Cosmin Cârstea CEO al DP World România, la o întâlnire cu jurnaliștii, cărora le prezintă avansul lucrărilor, dar și proiectele de viitor legate de funcționarea terminalului multimodal de la Decea, localitate componentă a comunei Mirăslău, aflată la doar câțiva kilometri de municipiul Aiud.

Pentru a înțelege miza acestui proiect, trebuie să că inițiatorul proiectului, DP World România, este filiala autohtonă a DP World, o companie multinațională de logistică cu sediul central în Dubai, Emiratele Arabe Unit, care este angajatorul a peste 100.000 de oameni din 69 de țări. În România, operează în Portul Constanța cel mai mare terminal maritim de la Marea Neagră, cu o echipă de peste 500 de oameni care au procesat până acum peste 6.000 de nave de transport.

Care este totuși miza acestei investiții? La această întrebare răspunde tot CEO Cosmin Cârstea.

Astfel de terminale multimodale mai există, de pildă, în această parte a Europei, la Budapesta și Viena, care datorită acestor terminale, se transfomă în noduri de transport în care se dirijează o mare parte din comerțul acestei părți a lumii. Realizarea terminalului de la Decea ar aduce un nou jucător pe piața distribuției de marfă, fexibilizând modalitatea de a face comerț în estul Europei. „Vrem să aducem mai multă fluență fluxurilor comerciale”, spune Cârstea, care explică și cum se va ajnge la acest rezultat. „Pentru distanțele scurte, vom procesa mărfurile pentru transportul rutier, pentru distanțele mari, pentru transportul feroviar. Sau pentru maritim”, mai precizează Cârstea, care, să nu uităm!, este CEO-ul societății care operează terminalul din Portul Constanța.

„Intenționăm să realizăm pentru terminalul de la Decea contectivitatea cu trei mări, fără a pune la socoteală Marea Neagră”, mai precizează CEO-ul DP World România. Asta va producere o deschidere mai rapidă pentru comerțul cu toate zonele lumii. „Va crește cantitatea de mărfuri pentru Ardeal prin Constanța. Scade poluarea și aglomerația pe șosele, pentru că trenul de aici până la Constanța e pe linie electrificată”, mai explică Cosmin Cârstea.

Pe de altă parte, reprezentanții DP World România sunt pregătiți să realizeze pentru fiecare client, mai ales dacă este vorba despre producătorii care își exportă mărfurile, „oferte personalizate”. „Unii clienți își doresc rapiditate. Alții își doresc cea mai mică amprentă de carbon. Pe alții îi interesează prețul, iar noi vom pregăti soluții pentru fiecare cerință în parte”, dă asigurări Cosmin Cârstea.

Terminalul de la Decea, în date și cifre

Terminalul multimodal de la Decea va fi rezultatul unei investiții de aproximativ 15 milioane de euro și va avea o suprafață de peste 82.000 de metri pătrați, în cadrul căruia se va construi și un depozit de 10.000 metri pătrați, care va fi disponibil pentru companiile colaboratoare.

Terminalul va fi legat de calea ferată printr-o linie lungă de 1,6 km. Ea se află acum în execuție și va fi dotată cu dispozitive de comandă și siguranță de ultimă generație, asigurate prin investiția DP World. De asemena, în interiorul terminalului vor fi construite patru linii feroviare, fiecare în lungime de 300 de metri.

Pentru primii trei ani de funcționare, se estimează o capacitate de operare de 6 trenuri în fiecare săptămână. Aceste trenuri vor conecta terminalul cu toate centrele de transport importante din Europa. Capacitatea de stocare va fi de 3000 de containere în orice moment și cea de procesare va fi de 50.000 de containere pe an.

Investiția va genera 30 de locuri de muncă în mod direct și va susține indirect mult mai multe, în cadrul economiei orizontale, potrivit evaluărilor DP World.

CEO DP World România, Cosmin Cârstea

 

Mică ședință ad hoc pe șantier

 

Linia feroviară de racord este realizată în mare parte

 

Așa va arăta la final terminalul multimodal de la Decea

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*