Constantin Chiriac, directorul Teatrului Național Radu Stanca din Sibiu a afirmat recent, într-un interviu acordat AGERPRES că FITS a adus și continuă să aducă în continuare României o vizibilitate fără precedent.
Foto: Mesagerul de Sibiu
Constantin Chiriac vorbeşte despre începuturile acestui festival, pe care îl consideră „cel mai complex” din lume şi care a schimbat în bine Sibiul din punct de vedere cultural, al promovării, al turismului, dar şi economic. FITS a contribuit esenţial ca România să aibă primul oraş Capitală Culturală Europeană în 2007 şi continuă şi în prezent să facă diplomaţie culturală.
Întrebat unde a ajuns Festivalul Internațional de Teatru după 30 de ani, într-un top mondial al manifestărilor de gen, Chiriac a spus că FITS este cu siguranță între primele trei.
„ Este clar în primele trei, dar ca şi complexitate, ca şi anvergură, ca şi număr de spectacole, este, păstrând modestia şi de multe ori dau exemplul că modestia este calitatea celor care nu au nicio calitate, e în mod cert cel mai complex, pentru că trebuie să apelez la statistică. Suntem în competiţie dacă vreţi cu Avignon şi Edinburgh. Am hotărât să fac Bursa de spectacole, pe care am făcut-o din 1997, împreună cu Şcoala de teatru, în aşa fel încât să dau şansa tinerilor, să dezvolt educaţia în ritm cu dezvoltarea festivalului şi să dau, în acelaşi timp, o coerenţă pe ce înseamnă dezvoltarea produsului cultural prin Bursa de spectacole. De asemenea, chiar din ’96 am pornit spectacolele-lectură, dând şansa dramaturgilor din lume să vină să îşi prezinte noile creaţii prin spectacolele-lectură şi prin spectacolele radiofonice, pe care le-am legat de Teatrul Naţional Radiofonic, care aşa s-a născut ca Teatru Naţional Radiofonic, pe vremea aceea nu era încă teatru naţional. Am făcut cu Radio România spectacolele-lectură, pe care le-am pornit atunci împreună cu Şcoala de Teatru de la Bucureşti” a spus Constantin Chiriac.
Deasemenea directorul Teatrului Național Radu Stanca a vorbit despre importanța pe care a avut-o Festivalul Internațional de Teatru în desemnarea Sibiului ca și Capitală Culturală Europeană în anul 2007, dar și despre efectele benefice ale FITS asupra teatrului sibian.
Foto: Mesagerul de Sibiu
„Graţie vizibilităţii festivalului, Teatrul Naţional din Sibiu a avut turnee cât toate teatrele din România la un loc. În acelaşi timp, marile nume care au venit aici şi au montat tot ce a însemnat spectacole-lectură, şcoală de teatru, pepiniera pe care am creat-o, ea a însemnat motor de dezvoltare. Să nu uităm că eu am cerut imperativ ca echipa care a făcut Capitala Culturală să nu dispară, iar agenda culturală care s-a creat pentru Capitala Culturală să devină o sarcină obligatorie pe care fostul primar şi actualul primar au preluat-o. Şi suntem singurul oraş care are o agendă culturală, coerentă, prin competiţie” a declarat Constantin Chiriac.
Constantin Chiriac este convins că prin Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, România primește o vizibilitate fără precedent la nivel mondial.
„ (FITS n.r.) aduce o vizibilitate fără precedent. Vă dau un exemplu. Anul trecut a fost întâlnirea profesorilor Fulbright din România. Acesta este un program al Guvernului SUA. Erau 21 de profesori care s-au întâlnit la Braşov. Din 21 de profesori care au fost acolo, 17 erau români care plecaseră şi erau profesori în SUA şi toţi fuseseră voluntari de-a lungul timpului, la Festivalul de la Sibiu. Oameni buni, unde ai o asemenea imagine în lume? Faptul că Programul de voluntari a fost atuul pentru care am primit cea mai înaltă distincţie de la împăratul Japoniei, pentru că s-a redus, graţie acestui program, suicidul în Japonia. Lucrăm din 2017 cu Tokyo Metropolitan şi producem an de an câte un mare spectacol împreună cu Silviu Purcărete. Este meritul Teatrului Naţional din Sibiu, al Festivalului Internaţional de Teatru şi al acestui om, care are relaţia direct acolo.
Vă dau în premieră o veste, cel mai mare artist al Japoniei, care va primi anul viitor o stea pe Alee, (Aleea Celebrităților din Parcul Cetăți n.r.) va juca „Iona” de Marin Sorescu, în traducere japoneză, coproducţie între Tokyo Metropolitan şi Teatrul Naţional din Sibiu. Am gândit să facem un spectacol cu numai doi sau trei oameni, în aşa fel încât anul viitor să fie premiera în mai, la Tokyo Metropolitan şi după aia să îl aducem la Sibiu şi să facem un turneu european, sub tutela Festivalului Internaţional, a Tokyo Metropolitan şi a Teatrului Naţional din Sibiu. Gândiţi-vă că s-a semnat Parteneriatul Strategic cu Japonia, noi facem parteneriat strategic de 30 de ani. M-a sunat zilele trecute domnul Costin Mândrea, este un român care este şeful Coca-Cola Japonia şi care susţine programul de voluntari japonezi, să ajungă japonezii în Sibiu, în România, să vadă acest festival şi să îl replice în Japonia. Şi omul acesta a gândit un lucru bun. Mai vine cu încă trei şefi mari de companii din Japonia, care vor să investească în Sibiu şi în România. Îi dau un premiu special, pentru că oamenii care fac lucruri importante pentru România trebuie recunoscuţi şi adunaţi. În primele patru zile (de festival – n.r.) ştiţi cine e aici? Directoarea mare şi directoarea pe programe internaţionale de la Kennedy Center, este cel mai mare centru cultural al Americii. Din 22 până în 26 (iunie – n.r.) vor fi la Sibiu, a mai spus Constantin Chiriac.