Cîmpean face praf aeroportul din Sibiu!

Aeroportul Internațional Sibiu nu este nici pe departe „perla coroanei“, așa cum ne-au făcut să credem în ultimii 10 ani cei care au condus Consiliul Județean. Mitul a fost spulberat de președintele Daniela Cîmpean: „Stăm foarte bine, dacă ne comparăm cu noi înșine“.

foto: Ovidiu Veres

Greva sindicaliștilor de la aeroport a determinat-o pe Cîmpean să prezinte situația economică a aeroportului… cu picioarele pe pământ. Cifrele arată că regia nu stă deloc bine financiar, profitul fiind obținut doar din subvenții cu bani publici. Iar imposibilitatea de a mări salariile angajaților este pusă pe seama faptului că performanțele aeroportului din Sibiu se află printre ultimele din țară.

Când au spus adevărul?

Președintele CJ strică toată aura construită în jurul aeroportului sibian după modernizarea radicală din 2008, deși, până să se lovească de această criză, Daniela Cîmpean s-a străduit din toate puterile să ofere o imagine pozitivă sibienilor și nu a pierdut nici o ocazie să se mândrească în legătură cu proiectele privind dezvoltarea aeroportului.

Până la jumătatea mandatului său, Cîmpean a promovat aeroportul la toate evenimentele organizate la Sibiu, la nivel național și internațional. Din declarația de ieri a președintelui CJ, reiese că Sibiul nu are aeroportul pe care îl știam. Toate laudele aduse de Klaus Iohanis, Martin Bottesch, Ioan Cindrea și chiar actualul președinte Daniela Cîmpean până acum au fost vorbe în vânt?

(De)servicii de imagine

Salariul mediu al unui angajat al aeroportului din Sibiu este de 2.800 lei brut, iar unii pleacă la sfârșitul lunii acasă cu 1.200 de lei, susţin sindicaliştii, care pretind majorarea lefurilor cu 15%. Daniela Cîmpean nu a reacționat prompt la anunțul grevei, însă, ieri după-amiază, a venit cu un punct de vedere oficial, în care explică de ce salariile nu pot fi majorate. Cu sau fără voie, aruncă o lumină foarte proastă asupra aeroportului. Nici concurenții nu ar fi putut strica imaginea aeroportului din Sibiu la fel de mult cum a făcut-o însuși președintele CJ.

Radiografie dură

„În calitate de președintă a Consiliului Județean Sibiu, proprietar, finanțator și autoritate tutelară a Aeroportului Internațional Sibiu RA, regret că există în acest moment un conflict de muncă în cadrul regiei, datorat eșuării negocierilor privind încheierea unui nou contract colectiv de muncă. Cea mai importantă resursă a unei întreprinderi o reprezintă oamenii  săi, cei a căror muncă, inteligență, creativitate și dăruire produc plus valoarea și bunurile, serviciile care fac ca acea companie să existe. În același timp, salariile trebuie să fie proporționale cu performanța și să fie sustenabile din punct de vedere economic. Acolo unde aceste lucruri au fost luate în considerare, beneficiile, atât pentru angajați cât și pentru angajatori și chiar beneficiarii serviciilor prestate de aeroport, nu au întârziat să apară.

Comparând rezultatele raportate public de mai multe aeroporturi din țară – unele din aceiași categorie de importanță ca Sibiul sau cu care ne aflăm în competiție directă putem observa că ne situăm cu mult în urma acestora. Astfel, Aeroportul George Enescu Bacău RA (aeroport de importanță regională ca și Sibiul), avea în 2014 un număr de 68 angajați, venituri de aproximativ 10 milioane și un profit brut de 2,4 milioane lei. În 2016, aeroportul realiza venituri de 12,7 milioane lei, profit brut aproape 3 milioane lei, operat de 85 angajați. Aeroportul Iași RA avea în anul 2012 un număr de 76 angajați, cu care a obținut un venit total de aproximativ 8,5 milioane lei și un profit ceva mai mic de 5 mii de lei, aferente procesării a aproximativ 170 de mii de pasageri. În anul 2016, venitul a fost de peste 31 milioane lei, profitul brut de aproximativ 8 milioane lei, realizate cu munca și dăruirea a 99 angajați, aferente procesării a aproximativ 880.000 pasageri. În 2017, venitul a atins 40 de milioane lei, aeroportul a depășit pragul de 1 milion de pasageri și profitul a fost de aproximativ 2 milioane… de euro. În 2016 de pe Aeroportul Ștefan cel Mare din Suceava (aeroport regional similar Sibiului) au zburat aproximativ 58.000 pasageri, aeroportul avea 50 de angajați, numărul acestora crescând cu 2 până în 2016, iar în 2017 traficul a ajuns la peste 260.000 pasageri.

Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava

La Sibiu, creșterea majoră de trafic a adus o creștere minoră de profitabilitate a regiei. Din păcate, în mandatul fostului CA, cheltuielile au crescut măcar în ritmul în care au crescut veniturile, regia părând orientată mai degrabă spre a cheltui toți banii avuți la dispoziție, decât să obțină performanță. Din punct de vedere al traficului de pasageri stăm foarte bine, dacă ne comparăm cu noi înșine (și la vremea respectivă am lăudat pe bună dreptate creșterile de trafic), însă dacă luăm în considerare ce s-a întâmplat pe aeroporturile echivalente sau concurente, constatăm că putem face mult mai mult.

Aeroportul Traian Vuia din Cluj a raportat profit în 2017 în valoare de 17 milioane lei, la peste 2 milioane pasageri procesați (creștere 50% față de 2015) având 345 de angajați. La Cluj un angajat deservește peste 5.800 pasageri procesați. La Sibiu, având astăzi peste 533.000 pasageri procesați anual și 161 angajați, revine un angajat la fiecare 3.303 pasageri procesați. La Iași, avem un angajat pentru fiecare 10.000 pasageri procesați, iar la Bacău traficul e la mică distanță față de Sibiu și au sub 100 de angajați. Până și la Suceava, o destinație sensibil mai puțin atractivă decât Sibiul, o parte din indicatorii economici sau de utilizare a muncii sunt superiori.

La Oradea, numărul de pasageri a crescut anul trecut față de 2016 cu 289% atingând cifra de 162.000, venitul lor este de aproximativ 6.000.000 lei pe an, o parte din «terminal» e realizat din module de container, dar realizează indici de profitabilitate similari cu Sibiul.

Din păcate, nu are nici o relevanță pentru nimeni să comparăm salariile medii din diferite aeroporturi, fără să facem vreo legătură cu productivitatea sau valoarea adăugată adusă de munca ce este răsplătită prin salariu. În anul 2017 profitul mediu realizat de un angajat la aeroportul Sibiu a fost de 84 de lei/lună, în timp ce la Cluj (aeroport cu care suntem în competiție directă) avem peste 4.100 lei/angajat/lună, iar la Iași peste 7.500 lei/angajat/lună. Mai mult, la Cluj, Iași sau Bacău, profitul este real, realizat direct din activitatea regiei, în timp ce profitul nostru este de natură contabilă și contractuală, dat fiind faptul că înregistrăm pierdere operațională, a cărei valoare este subvenționată din banii publici. Aeroportul Internațional Sibiu RA trebuie să devină o întreprindere publică profitabilă și eficientă, pentru a se menține în piața regională care devine tot mai concurențială. Din 2018 se redeschide aeroportul din Târgu Mureș, iar vecinii noștri din Brașov se străduiesc să deschidă cât mai repede un aeroport regional. Craiova în sud se dezvoltă accelerat, iar autostrada face ca drumul spre Cluj să fie mai rapid și mai ieftin pentru multă lume care înainte venea la Sibiu. Din anul 2024, aeroporturile nu mai pot primi ajutor de stat de la autoritățile tutelare, și vor trebui să fie întreprinderi stabile și profitabile.

Ceea ce încercăm să facem acum la aeroportul din Sibiu (cu întârziere de mulți ani față de București, Cluj, Timișoara, Iași, Bacău, etc.) nu e vreun experiment extravagant sau implementarea vreunei viziuni locale, politice sau nu, ci sunt operațiunile necesare și obligatorii de a orienta în sfârșit întreprinderea spre regulile economiei de competiție, spre eficiență și durabilitate. Pentru asta, dorim să ne bazăm nu doar pe sprijinul și corecta înțelegere a sibienilor pe care aeroportul îi deservește, ci și pe deplina cooperare a administratorilor, managerilor și angajaților de la Aeroportul Internațional Sibiu RA. 

Mulțumesc tuturor angajaților, managerilor și administratorilor, a căror înțelegere și muncă dăruită a făcut ca aeroportul să funcționeze fără sincope sau întârzieri majore în timpul grevei de avertisment“, susține Daniela Cîmpean, președintele Consiliului Județean.

Aeroportul Internațional „Traian Vuia” Timișoara

Pentru corecta informare a cititorilor, trebuie să precizăm că regia din Cluj se numește Aeroportul Internațional „Avram Iancu“ Cluj, în timp ce „Traian Vuia“ este denumirea aeroportului din Timișoara, însă i se poate ierta doamnei Cîmpean o confuzie mică într-o documentare atât de amplă.

Nu au ajuns la nicio înțelegere

Angajații aeroportului vor salarii mai mari, conducerea îi lasă să aștepte. Peste 120 dintre angajații regiei s-au aflat miercuri în grevă de avertisment, timp de două ore. Conducerea aeroportului a anunțat că nu a ajuns la vreun acord în privința revendicărilor salariale. „Imposibilitatea susținerii integrale a revendicărilor Sindicatului Liber Independent al Aeroportului Sibiu raportată la realitatea economică a regiei autonome Aeroportul Internațional Sibiu a determinat ca în cursul zilei de astăzi (miercuri – n.red.) o parte din angajați aeroportului, membrii de sindicat, să declanșeze grevă de avertisment pe parcursul a două ore. Mobilul acestei acțiuni l-a reprezentat negocierile eșuate dintre reprezentanții Sindicatului Liber Independent al Aeroportului Sibiu și reprezentanții Aeroportului Internațional Sibiu cu privire la încheierea unui nou contract colectiv de muncă respectiv termenului de aplicabilitate pentru revendicările formulate. Termenul de aplicabilitate al drepturilor propus de reprezentanții regiei a fost corelat cu momentul creșterii veniturilor regiei, luna iulie 2018 astfel încât aceasta propunere să reprezinte o soluție viabilă din punct de vedere economic sustenabilă pe termen scurt, mediu și lung. Cu toate că din partea regiei, s-au făcut propuneri de creștere rezonabilă a salariilor principalul subiect discutat în cadrul negocierilor noului contract colectiv de muncă, din păcate nu s-a ajuns la un acord comun în direcția asigurării unor venituri garantate cât mai ridicate și a rezolvării situației create prin notificarea conflictului de muncă. Propunerile prezentate de reprezentanții regiei autonome Aeroportul Internațional Sibiu au fost elaborate în concordanță cu obiectivele de performanță economică ale acesteia. Creșterea fondului de salarii propusă și bugetată respectiv cheltuiala salarială a fost majorată pentru acest an cu un procent de aproximativ 21% pe fondul creșterii numărului de personal cu 4%. Astfel, două treimi din personalul aeroportuar ar beneficia de o creștere a salariilor de încadrare între 22% și 28%, raportată doar la salariile de bază. De menționat este faptul că, în perioada 2013 – 2017 salariul mediu pe aeroport, raportat la angajații cu contracte individuale de muncă, a crescut cu 47%, iar prin nivelul propus pentru acest an procentul de creștere în decursul ultimilor cinci ani ar atinge 61,5%. Așadar, putem afirma în mod obiectiv și coerent faptul că toate acțiunile și propunerile indicate au fost elaborate astfel încât acestea să se apropie de solicitările sindicatului fără a fi în dezacord cu obiectivele regiei de: autosustenabilitatea și dezvoltare durabilă”, se arată în comunicatul AIS.

Performanță și nu prea

Martin Bottesch, fostul președinte al Consiliului Județean între 2004 și 2012, este cel care a pus în practică modernizarea Aeroportului Internațional Sibiu, în parteneriat cu Primăria Sibiu, condusă atunci de Klaus Iohannis. „Este esențial să există o corelare între creșterile salariale și actuala situație economică a aeroportului Sibiu“, ne-a declarat Bottesch.

Gabriel Tischer

Situația economică de la aeroportul sibian nu părea să fie o problemă acum câteva luni. Pe 21 decembrie 2017, când pentru prima dată de la deschiderea aeroportului traficului aerian de pasageri a fost înregistrat pasagerul cu numărul 500.000 ce a utilizat serviciile aeroportului pe parcursul unui an, președintele Consiliului de Administrație, Gabriel Tischer, declara: „această performanţă ne onorează, iar atingerea acestei cifre subliniază statutul aeroportului sibian de catalizator pentru economia locală şi regională, prin prisma asigurării accesului la noi pieţe, crearea de noi locuri de muncă şi dezvoltarea serviciilor conexe asimilate unui aeroport. Am certitudinea că anul 2018 va fi cel puţin la fel de dinamic ca şi 2017, având în vedere noile zboruri anunţate cu operare directă din iunie 2018 şi, nu în ultimul rând, frecvenţele adiţionale pentru rutele deja operate“.


Cosmin PAL

One Comment

  1. De angajarile la administrativ oare de ce nu spune nimic? S-au inmultit ca iepurii…plin in birouri. Mai bine sa munceasca sclavii la platforma pe 1300RON si altii sa ia cel putin dublu pe plimbat de foi dintr-un birou in altul…

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*