15% dintre tinerii din România cu vârste între 18 și 24 de ani au gimnaziul ca ultimă formă de învățământ absolvită. Rata de abandon în cazul elevilor de etnie romă este mai mare, arată un studiu Salvați Copiii.
FOTO: Salvați Copiii
Peste 15% dintre tinerii din România (18 – 24 de ani) au absolvit cel mult gimnaziul, iar rata de abandon în cazul elevilor de etnie romă este mai mare, arată ONG-ul Salvați Copiii, scrie Monitorul de Cluj
România înregistrează un procent de 15,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au absolvit cel mult gimnaziul, deși ținta fixată de România, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, până la sfârșitul anului 2020. Sărăcia și riscul de excluziune socială au repercusiuni asupra șanselor copiilor vulnerabili de a obține o medie peste 5 la Evaluarea Națională.
La fel ca cele mai multe fenomene negative din domeniul educației, neparticiparea la învățământul preșcolar afectează în mod disproporționat copiii din mediul rural, rata de înscriere în învățământul preșcolar la vârsta de 5 ani situându-se la 87,8% în cazul copiilor de la orașe, față de doar 80,9% în cazul celor de la sate. 79% dintre copiii romi cu vârste cuprinse între 0 și 17 ani sunt expuși riscului de sărăcie, iar în 2020, 51% dintre copiii romi cu vârste cuprinse între 6 și 15 ani au frecventat școli în care „toți colegii sau majoritatea colegilor sunt romi”.
În mediul rural, 40% dintre copii nu au reușit o medie de 5
Rezultatele la Evaluarea Națională arată disparitățile cronice din educație și corelația directă între riscul de sărăcie și excluziune socială și notele obținute de copiii vulnerabili: în mediul rural, de pildă, aproape 40% dintre copii nu au reușit o medie de 5, media națională a celor care au luat peste 5 fiind de aproximativ 75%.
De altfel, situația de segregare a copiilor de etnie romă din sistemul de învățământ rămâne un motiv de îngrijorare: 79% dintre copiii romi cu vârste cuprinse între 0 și 17 ani sunt expuși riscului de sărăcie, iar în 2020, 51% dintre copiii romi cu vârste cuprinse între 6 și 15 ani au frecventat școli în care „toți colegii sau majoritatea colegilor sunt romi” (Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene, 2022).
Salvați Copiii va intensifica programul de educație remedială pentru 3.156 de copii din grupuri vulnerabile (copii din familii cu dificultăți economice și copii cu părinții plecați la muncă în străinătate), dintre care 300 preșcolari. De asemenea, vor fi organizate tabere pentru cel puțin 1.000 de copii cu părinții plecați la muncă în străinătate.
Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a explicat: „Accesul la educație este unul inegal și această inegalitate se reflectă în șansele copiilor vulnerabili de a rămâne în școală după gimnaziu. Pe de altă parte, acești copii pot fi recuperați prin programe complexe de educație remedială, care dau rezultate: mai mult de jumătate – 65% – dintre copiii aflați în situații sociale de risc, incluși în programul Salvați Copiii, au obținut medii mai mari de 5 la Evaluarea Națională. Fără acces la industria meditațiilor, de multe ori subnutriți și locuind în condiții precare, acești copii reușesc, cu sprijin educational, să rupă cercul vicios al sărăciei educaționale”.
Programele „Școală după școală” ajută copiii din medii dezavantajate
Rezultatele evaluării programelor de tip Școala după Școală derulate de Salvați Copiii în anul școlar 2022-2023 arată că 63% dintre copii au ajuns la o autonomie deplină de învățare:
- Matematică: procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 62% la intrarea în program la 37% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 31% la 69%.
- Limba română: procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 67% la intrarea în program la 25% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 33% la 75%.
- Științe: procentul copiilor care aveau inițial un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 50% la 18% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 50% la 82%.
Organizația Salvați Copiii a atras atenția în mod repetat asupra impactului pe care îl are, în România, situația socioeconomică a familiei asupra rezultatelor școlare ale copiilor. Cele mai recente rezultate disponibile ale PISA plasau România printre țările care înregistrează o puternică legătură între statutul socioeconomic al elevilor și performanțele înregistrate de aceștia. Astfel (eliminând toți ceilalți factori), statutul socioeconomic determină 18% din variațiile de performanță ale elevilor (12% media OCDE).
(eof)