La doar 13 ani, Radu Baciu, elev în clasa a VII-a la Școala Gimnazială „Regina Maria” din Sibiu, are o pasiune aparte. Caută noi tezaure vii din patrimoniul cultural imaterial al județului Sibiu și le dezvăluie într-o revistă tot mai consistentă, intitulată „Micii cercetători descoperă patrimoniul cultural imaterial”. Începând cu 2022, Radu a participat la realizarea a patru ediții, fiecare având o însemnătate aparte. În interviurile sale apar oameni importanți pentru el: mama, Raluca Baciu și bunica, dar și alte persoane care păstrează tradițiile locale cu mare grijă. Tot în cadrul revistei publică zeci de elevi, de la mai multe școli din județ, fiecare contribuind la menținerea în viață a acestui tip de patrimoniu, a identității noastre naționale.
de Maria-Antonia OANA
Pasiunea născută din orele de română
Pasionat de scris din timpul orelor de limba română, când învăța să redacteze texte argumentative și compuneri, Radu a descoperit că prin scris se poate exprima liber și sincer: „Prin scris mă pot exprima foarte ușor, pentru că nu am emoții și pot pune pe foaie tot ce am în minte. Știu că foaia acceptă orice greșeală.”
Prima carte citită a fost „Matilda”, iar preferata lui s-a dovedit a fi „Cititorul din peșteră”. Pe lângă mama sa, o contribuție importantă l-au avut și prof. Ana Bersan și lect. univ. dr. Maria Șpan, care l-au susținut în acest parcurs.
Chiar dacă recunoaște că un profil real i se pare mai ușor și că dorește să studieze în viitor științele exacte, scrisul rămâne pentru el o formă de comunicare specială. Pentru Radu, realizarea unui articol seamănă cu rezolvarea unei probleme de matematică.
Primele emoții și munca de cercetare
Publicarea primului său articol i-a adus emoții uriașe: „Nu știam ce să spun în fața publicului, dar am improvizat”, însă cu fiecare număr a devenit mai sigur pe el. Revista numărul 3 a fost o muncă de echipă, însă pentru ediția a 4-a, Radu a rămas singurul elev membru activ al proiectului: „Colegii nu au mai vrut să participe, dar eu am continuat. Sunt mulțumit de munca mea, mai ales de copertă, care a evoluat mult, e mai grafică, mai exactă, cu un contur mai bine definit.”
Radu a semnat și primul articol al ediției apărute luna aceasta: „Pusul penei la feciorii din Veștem, județul Sibiu. Interviu cu mama mea, Raluca Baciu”. Un veritabil document despre obiceiul legat de plecatul feciorilor în armată.
În paginile revistei, fiecare zonă și fiecare interviu sunt prezentate cu grijă. Radu Baciu consideră că valorile culturale trebuie transmise și promovate, pentru că fac parte din identitatea noastră.
Caietul reunește în paginile sale lucrări ale mai multor elevi din județul Sibiu. Puteți regăsi frânturi extraordinare din patrimoniul cultural imaterial al județului, sub titluri precum: „Bunica mea face ciorapi de lână. Interviu bunica mea, Letonia Gomonea, din Turnu Roșu”. Autoarea articolului este Antonela Raluca Ban, din clasa a VIII-a, la Școala Gimnaziala „Matei Basarab”, Turnu Roșu. O altă lucrare intitulată „La bunicii. Interviu cu bunica mea, Paraschiva Jurca, din Gura Râului”. Autoarea articolului este Crina Botoroagă, din clasa a VIII-a, la Școala Gimnazială „Aurel Decei” Gura Râului. De asemenea, „Hopăițatul la Gura Râului. Interviu cu unchiul meu, Gheorghe Popa”. Autorul articolului este Teodor Cătoiu, actualmente în clasa a VI-a, la Școala Gimnazială „Aurel Decei” Gura Râului.
Tot în ediția a 4-a găsim „Practici sociale de Prohodul Domnului, la Racovița. Interviu cu bunica mea, Elena Fogoroș”. Autoarea articolului este Maia Călin, actualmente în clasa a III-a, la Școala Gimnazială Racovița. De asemenea, „Coliva de Sfântul Toader. Interviu cu bunica mea, Ana Bucur, din Racovița”. Autoarea articolului este Sofia Bucur, actualmente în clasa a III-a, la Școala Gimnazială Racovița.
Un proiect născut în pandemie care continuă să crească
Proiectul „Micii cercetători – Descoperă patrimoniul cultural imaterial” a luat naștere în 2021, în plină pandemie. Inițiativa îi încurajează pe elevii de gimnaziu să își descopere propriile rădăcini culturale și să devină exploratori ai patrimoniului cultural imaterial (PCI) din familie și din comunitatea lor.
Sub coordonarea profesorilor, elevii desfășoară muncă de cercetare pe teren, intervievând străbunici, bunici, părinți, meșteri populari și alți purtători de patrimoniu. Rezultatul muncii lor se vede anual în „Caietul Micilor Cercetători”, lansată la ediția „Nopții Cercetătorilor”. Articolele au strâns mii de vizualizări în online, devenind o veritabilă „radiografie” a modului în care tradițiile continuă să fie transmise în familie.
„Datorită copiilor, am realizat că încă avem multe elemente vii de PCI în județul Sibiu. Primul pas pentru menținerea în viață a acestui tip de patrimoniu este documentarea, iar copiii dau tonul pentru salvgardare. De altfel, PCI se mai numește și patrimoniu viu. În plus, competențele transversale pe care micii cercetători le dezvoltă sunt (competențe atât de necesare într-o lume în care apar meserii la care nici nu ne-am gândit cu ceva timp în urmă): rezolvare de probleme, creativitate, simț artistic, curiozitate, perseverență, planificare, adaptabilitate, inițiativă, comunicare scrisă și orală, ascultare, cunoștințe de tehnologie a informației și a comunicațiilor, raționament”, ne-a dezvăluit Maria Șpan, coordonatoarea proiectului.
Mai multe detalii despre caiet și edițiile publicate sunt disponibile pe site-ul Revistei de Antropologie Culturală: https://magazines.ulbsibiu.ro/rac/ro/junior/












