În perioada 14-22 februarie 2025, a avut loc cea de-a treia și a patra activitate de învățare, predare și formare din cadrul programului Erasmus+ intitulat „Acțiuni Verzi pentru o Nouă Cetățenie Europeană Durabilă și Incluzivă”.
Proiectul, a reunit școli din șase țări europene, sub coordonarea Școlii Secundare de la Camarat din Lisabona, Portugalia. Parteneri în acest proiect sunt instituții de învățământ din Turcia – Süleyman Demirel Fen Lisesi, Italia – IIS Abele Damiani, Lituania – Sakiu rajono Panemuniu mdc, Spania – ÍES Arroyo Harnina și România – Centrul Școlar de Educație Incluzivă Turnu Roșu.
De la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Turnu Roșu, echipa participantă a fost formată din director adjunct profesor Nela Dudaș, profesor Lungu Smaranda Dana, doi elevi Marian Antonovici clasa a XII a B și Pasare Mirela clasa a XII a A însoțiți de profesor Grama Ioan și Mihaela Gîllea . Activitățile s-au desfășurat la Școala Secundară de la Camarat din Lisabona, Portugalia și la Școala ÍES Arroyo Harnina Almendralejo, Spania care au găzduit cele două întâlniri.
Scopul principal al proiectului a fost de a promova conștientizarea și educația privind protecția mediului, prin susținerea acțiunilor verzi și adoptarea unui stil de viață sustenabil.
La sosirea în Almendralejo, Spania, delegațiile celor cinci țări au fost întâmpinate cu o ceremonie de bun venit, urmată de un tur ghidat al școlii gazdă IES Arroyo Harnina, activități sportive și de recreere oferite de elevii spanioli.
Un moment esențial al celor 4 zile petrecute în Spania a fost vizita la siturile istorice și naturale din regiune: muzeul de arta moderna Vostell din Malpartida de Caceres, refugiul pentru păsări și animale sălbatice AMUS din Villafranca de los Barros, acestea având o importanță deosebită pentru patrimoniul local.
De asemenea, gazdele spaniole ne-au oferit un tur ghidat al orașului gazdă Almendralejo în care au prezentat istoria și tradițiile locale.
Începând din data de 19 februarie pânî în 22 februarie, întregul proiect s-a desfășurat în Portugalia, la școala gazdă ES Camarate, Lisabona.
Alături de vizita unui Centru de Studiere a științei cafelei, Muzeul Cafelei Delta, participanții au explorat flora mediteraneană spontană și fauna specifică zonei, la salinele Samouco de pe râul Tagus. Această activitate a avut ca obiectiv studierea modului în care schimbările climatice și intervențiile umane afectează progresiv flora locală.
În cadrul școlii gazdă, elevii și profesorii au avut ocazia să participe la un atelier în care au descoperit tehnici vechi și noi de realizare a unor vopseluri vegetale din diferite mirodenii și produse folosite cu precadere în bucătărie, cu ajutorul cărora s-au realizat picturi de plante și flori.
Săptămâna s-a încheiat cu o excursie în orașul Setubal, unde a avut loc o întâlnire cu Asociația pentru protecția biodiversității din Parcul Rezervație Naturală din Alcochete, și o vizită la Palatul King’s Mail Mor, din sec. XVIII, în Loures.
Această experiență Erasmus+ a oferit participanților nu doar oportunitatea de a învăța despre sustenabilitate și colaborare internațională, ci și de a descoperi cultura italiană într-un context educativ și ecologic. Proiectul a încurajat legăturile între participanți, promovând o cetățenie europeană durabilă și incluzivă, bazată pe respectul față de mediu și dezvoltarea unei societăți mai verzi.