Centenarul primului manifest suprarealist, marcat la Sibiu

Peste 70 de lucrări din colecția Muzeului Național Brukenthal și din colecțiile private ale av. George Șerban, Emilian Radu și Adrian Șocu din Paris, semnate de: Picasso, Dali, Brauner, Chagall, Giacometti, Breton, Max Ernst, Magritte, Masson, Bellmer, Man Ray, Perahim, Michonze, Marcel Iancu, Maxy, Țuculescu, Hans Eder, Gherasim Luca, Ferenc Incze ș.a. , au fost expuse ieri,  18 octombrie 2024, la Muzeul de Artă Contemporană din cadrul Muzeului Național Brukenthal din Sibiu.

Foto: Ion Talpoș

Prezent constant în promovarea actului artistic la nivel național și internațional, Muzeul Național Brukenthal a marcat ieri, prin expoziția de artă vernisată la Muzeul de Artă Contemporană din Sibiu, centenarul primului ”Manifest suprarealist”.

Începuturile mișcării suprarealiste îi sunt atribuite lui  André Breton, un fost student la medicină devenit scriitor, care la 15 octombrie 1924 a publicat ”Manifestul suprarealismului”, un document de 21 pagini conceput în haosul Primului Război Mondial.

Ca rezident medical, în anul 1916 André Breton a lucrat în secția de neurologie a unui spital din Nantes. L-a citit, cu aviditate, pe Freud. S-a întâlnit și a corespondat cu un soldat pacifist (Jacques Vaché) care a creat o lucrare neobișnuită! Cususe uniforme uniforme abandonate de diferite armate, dorind să creeze ”o uniformă neutră”. O lucrare considerată, intrinsec, suprarealistă.

Soldatul și-a luat viața la Nantes, la câteva luni după încheierea războiului. Istoria, motivațiile și comportamentul rebel și nonconformist al lui Vaché, un ”dezertor din interior” în concepția lui Breton, i-a alimentat mult imaginația tânărului medic și scriitor. Se crede că Vaché a fost una dintre principalele surse de inspirație pentru conceperea Manifestului suprarealismului publicat de Breton la 15 octombrie 1924. Documentul explorează temele și obiectele de fascinație ale artiștilor suprarealiști, cum ar fi visele, inconștientul, erosul, creaturile hibride sau mitologice, forțele spirituale și așa mai departe.

În fond, Suprarealismul, curentul literar și artistic apărut în anii 1920 în Franța și răspândit ulterior în toate țările lumii, vrea să provoace, să șocheze, să arate aspectul minunat al vieții de zi cu zi, derivat din conștiință sau din accesul la vise.

Aderarea la suprarealism s-a dovedit a fi un act eliberator pentru toate formele de reprezentare a experienței umane. Artele vizuale și scrisul au fost afectate într-un mod diferit, dar profund. Nici măcar Breton nu-și imaginase amploarea inițiativei sale!

În acest context, Muzeul Național Brukenthal a organizat unica expoziție tematică din România dedicată Suprarealismului, urmărind parcursul și actualitatea sa fără precedent, prin prisma lucrărilor artiștilor străini și români.

Expoziția vernisată la Sibiu și-a împrumutat titlul „Suprarealismul, dincolo de granițe”  de la SCAF – Sibiu Contemporary Art Festival, ediția a 5-a. Au fost expuse picturi, sculpturi, desene, litografii, gravuri, fotografii, afișe, cataloage și documente, lucrări ale artiștilor emblematici ai mișcării (Salvador Dalí, René Magritte, Giorgio de Chirico, Max Ernst, Joan Miró, Man Ray, André Masson) precum și ale artiștilor români care au fost influențați de acest current (Perahim, Brauner, Gherasim Luca, Maxy, Marcel Iancu, Țuculescu, Eleutheriade, Ferenc Incze ș.a.)

În cadrul expoziției vernisate au putut fi admirate lucrările lui Dali ”Siluete suprarealiste” din 1972, ”La botte violette” din 1968 sau lucrările din tema ”Divina Comedie”, publicată de Joseph Foret și The Secret Hoursva în 1971. Exponatul central l-a reprezentat lucrarea lui Picasso, semnată în original ”Dans l’atelier, ou peintre, et modele examinant son portrait” din 1965. Un exponat reprezentativ  al expoziției îl reprezintă ”Manifestul” original al lui André Breton, cu dedicația autorului pentru Victor Brauner (pictor, sculptor și poet suprarealist evreu, originar din România, care a ”cochetat” inițial și cu curentul artistic Dada).

O surpriză (plăcută!) la vernisajul expoziției de la Sibiu a constituit-o recunoașterea publică a meritelor tânărului sibian George Ceaușilă, prin implicarea lui, ca voluntar, în activitățile organizatorice ale Muzeului Național Brukentkal, în cadrul Sibiu Contemorary Art Festival (SCAF) 2024 și recompensarea acestuia cu o diplomă de excelență și o operă de artă, oferite de  dr. Alexandru Constantin Chituță și  av. George Șerban.

Expoziția a fost curatoriată de dr. Alexandru Constantin Chituță, Directorul Muzeului Național Brukenthal. Prin natura și valoarea inteinsecă a lucrărilor de artă reunite și expuse la Sibiu,  expoziția vernisată poate fi considerată unică, la nivel național!

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Foto: Ion Talpoș

Autor: Ion TALPOȘ

 

 

 

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*