Cârpeli și nereguli pe sub nasul Consiliului Județean

Localnicii din Cornățel, Nucet și Săcădate se plâng de lucrările de modernizare a Drumului Județean 104 Săcădate-Cornățel-Nou, unul dintre cele mai mari proiecte curente ale Consiliului Județean.

20151111_165616Principala nemulțumire, ușor de verificat cu ochiul liber, vizează amenajarea podurilor de acces în gospodării. Oamenii arată că drumarii au făcut poduri noi de acces doar acolo unde nu existau deja, iar în alte locuri au menținut tuburile puse de proprietari în anii trecuți, pentru ca apa să nu intre în gospodării, și le-au betonat. Așa se face că pe un drum teoretic nou găsești tuburi de scurgere cu diametre diferite, cuprinse între 16 și 48 de mm. Reabilitarea drumului județean este în plină desfășurare, investiția nefiind încă recepționată. Din păcate, veștile rele nu se opresc aici. Săptămâna trecută, un muncitor și-a pierdut viața pe șantier. Acesta a murit electrocutat în timp ce lucra la descărcarea mixturii asfaltice.

„Lăsați-ne, dom’ne, că noi știm!“

„În caz de ploaie sau de viitură, după cum au modernizat podurile de acces, la unul se preia totul, la altul apa îi dă pe afară, îi intră în curte și casă. Când i-am întrebat de ce podurile au tuburi de scurgere cu diametre diferite, ne-au răspuns: «Lăsați-ne, dom’ne, că noi știm»! Tuburile au câte trei-patru diametre diferite“, povestește un sibian din Cornățel. Vecinul se arată și mai vehement: „Le-am tot spus, dar nu vor să audă. Sunt probleme cu acostamentul, care nu este amenajat așa cum trebuie. La iarnă, unde vor da zăpada? Va fi aruncată probabil în șanț, iar tuburile, unul mai mare, altul mai mic, nu vor face față. Căminele de la marginea drumului nu au nici o balustradă, e pericol să cadă copiii sau oameni. Au făcut poduri «bombă», fără plasă care să țină betonul. Drumarii nu au betonat decât podul și nu până în fața porții, așa cum este normal sau cum s-a făcut în altă parte, când a fost drumul refăcut“.

„Trebuie să pui răul înainte“

Un localnic din Nucet nu înțelege de ce drumarii angajați se tot schimbă. „Lucrează cu muncitori necalificați, iar aici trebuie meseriași“, este de părere bărbatul. „La intrarea în sat, drumul a fost înălțat și nu s-a amenajat nici o balustradă pe marginea drumului. Dacă va rămâne așa, se pot întâmpla accidente, câte nenorociri… Dacă un autobuz sau microbuz care vine de la Agnita cu oameni și copii nu se încadrează bine în curbă, la intrarea în Nucet? Trebuie să pui răul înainte. Au turnat peste fundația drumului, în loc să sape 20 cm din fundație. Practic, panta de scurgere la șosea nu există, stă apa pe mijlocul drumului. Sunt probleme și cu intrările de la drumul județean spre drumuri spre câmp. Au spus cei de la Consiliul Județean că vor mai lucra un an și sperăm să remedieze problemele“, a adăugat el.

20151111_165552N-au avut ruletă?

Potrivit răspunsului primit de la Consiliul Județean, din punct de vedere tehnic, proiectantul nu a prevăzut inițial rigole betonate pe toată lungimea drumului. Unul dintre tronsoanele de drum fără rigolă betonată se află și în intravilanul satului Săcădate. Pentru a se realiza o lărgire a platformei drumului și, totodată, pentru a asigura scurgerea apelor pluviale pe acest tronson, prin dispoziție de șantier a proiectantului, s-a dispus realizarea unei rigole deschise carosabile. „Pe tronsonul de drum modernizat Săcădate – Nucet – Cornăţel, în proiect sunt prevăzute şi s-au montat un număr de 32 podeţe de traversare a apelor din rigolele betonate şi şanţurile de pământ spre emisar. Din cele 32 de podeţe, 28 de bucăţi sunt cu diametrul de 800 mm, iar patru bucăţi sunt de 600 mm. Prin proiect nu s-au prevăzut podeţe laterale noi pentru accesul în proprietăţi. Acestea nu au fost ofertate în procedura de achiziţie publică. Pentru remedierea acestui neajuns, am convenit împreună cu proiectantul, dirigintele de şantier şi constructorul să păstrăm podeţele existente care corespund ca dimensiune şi aliniament şi să se construiască podeţe noi pentru celelalte proprietăţi cu refolosirea tuburilor din beton şi metalice existente şi introducerea de tuburi noi din PVC acolo unde nu corespundeau dimensiunile. Menţionăm că tuburile vechi au diametrele cuprinse între 200 şi 400 mm, iar tuburile nou introduse au diametrul de 400 mm“, a precizat Ioana Căpățână, purtătoarea de cuvânt a Consiliului Județean. Cum socoteala din birou nu se prea potrivește cu pozele noastre de pe teren, beneficiarul ar trebui să lămurească în ce standard se încadrează tuburile de 16-17 mm sau cele de peste 45.

Un șofer a murit pe șantier

Un drumar care lucra la asfaltarea drumului județean a murit electrocutat, săptămâna trecută. Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sibiu au declarat că muncitorul era angajat al societății Drumuri și Prestări Construcții (DPC) Sibiu. „Șoferul autobasculantei a ridicat bena pentru a turna mixtura asfaltică în distribuitor, iar aceasta a intrat în zona limitei de înaltă tensiune. Bena nu a atins linia, însă, din cauza umidității, s-a făcut un arc electric, iar muncitorul care avea mâna pe distribuitor a fost electrocutat”, a explicat Ana Gancea, purtătoarea de cuvânt a ITM Sibiu. Medicii nu l-au mai putut salva. Procurorii au demarat o anchetă. „Cercetarea este în competența Poliției și a ITM. S-a deschis însă un dosar, cu număr unic de înregistrare, pentru ucidere din culpă, urmând a vedea, în funcție de rezultatele anchetei, dacă și împotriva cui se va impune urmărirea penală”, a menționat Adriana Șandru, prim-procurorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu.

Alunecări de teren

O altă problemă apărută în timpul derulării proiectului de modernizare a drumului au fost alunecările de teren la km 5+300 (între Săcădate și Nucet), pentru care Consiliul Județean a demarat acțiunea pentru întocmirea unei documentații: un studiu geotehnic în zonă, o expertiză tehnică și o documentație de avizare a lucrărilor de intervenție, prin care se vor stabili costurile pentru consolidarea zonei.

Guvernul nu mai dă bani, finalizarea se amână

Investiția trebuia realizată cu fonduri de la bugetul de stat, prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) și, în completare, pentru cheltuielile neeligibile, din bugetul propriu al Consiliului Județean Sibiu. „Având în vedere că aceste sume au fost asigurate de către MDRAP doar în proporție de 45%, în curs de trei ani, s-a decis asigurarea din bugetul propriu al Consiliului Județean Sibiu a sumelor necesare finalizării tronsonului Săcădate-Nucet-Cornățel, în lungime de 10,835 km, și renunțarea la modernizarea tronsonului DJ 106 Roșia-Nou, în lungime de aproximativ 8 km. Reducerea investiției a fost motivată de lipsa resurselor financiare și de faptul că localitățile Roșia și Nou sunt legate de drumul județean DJ 106 prin drumuri deja modernizate“, afirmă conducerea Consiliului Județean, în răspunsul transmis redacției.

Date tehnice

Valoarea contractului (proiectare și execuție) se ridică la 16.620.698 lei cu TVA. Proiectantul este SC NOI SRL Sibiu, în timp ce constructorul este asocierea de firme SC EURO CONSTRUCT TRADING 98 SRL București și SC TERRA CONSTRUCT SRL Sibiu. Dirigenția de șantier este asigurată de către SC PHOENIX COM SRL din Cisnădie.

Lucrările au început în 2013, cu termen de finalizare septembrie 2015, termenul fiind prelungit până pe 30 septembrie 2016, din lipsa asigurării finanțării de către MDRAP. Prelungirea termenului de finalizare nu va duce la creșterea costurilor, susține Consiliul Județean. Deocamdată, drumul a fost deschis traficului, în condiții de șantier. Până pe 18 decembrie 2015 trebuie finalizată modernizarea tronsonului Săcădate-Nucet-Cornățel.

Ioana CĂPĂȚÂNĂ | purtător de cuvânt Consiliul Județean Sibiu

„Lucrările ce se execută în cadrul proiectului sunt urmărite permanent de către dirigintele de șantier angajat de Consiliul Județean Sibiu și supervizate de personalul Direcției Tehnice din aparatul de specialitate al Consiliului Județean Sibiu. Se verifică săptămânal încadrarea în graficul de lucrări aprobat și se organizează lunar ședințe operative cu executantul, proiectantul și dirigintele de șantier.“

Trimiși la plimbare

Localnicii și-au tot transmis nemulțumirile specialiștilor care se ocupă de drum. La fel au făcut și reporterii Mesagerului. După ce am parcurs aproape jumătate din traseul drumului și am făcut fotografii, am încercat să stăm de vorbă cu „inginera“ spre care ne-au îndrumat cei din sat, care era pe picior de plecare și a refuzat să-și decline identitatea. Întrebată de ce tuburile au diametre diferite, reprezentanta antreprenorului a ridicat din umeri. „Noi le avem STAS. Ce ați măsurat probabil că erau ale oamenilor, puse deja, și nu s-au înlocuit“. Când am solicitat alte detalii, femeia a demarat în trombă, răstindu-se prin geamul mașinii întredeschis: „Ia duceți-vă dvs. și luați informații din altă parte! Haideți că vorbim altă dată!“.


Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*