Muzeul ASTRA, instituție ale cărei acțiuni sunt posibile prin finanțarea Consiliului Județean Sibiu, organizează sâmbătă, 12 octombrie 2024, ora 11.00, evenimentul de închidere a programului educațional estival Școala în satul tradițional.
La eveniment vor fi invitați colaboratorii, partenerii si comunitatea sibiană, alături de care vor fi împărtășite experiențele trăite în acest sezon. De asemenea, va fi prezentată dimensiunea și importanța acestui program educational, dar și a infrastructurii realizate în zona Etno Tehno Parc, locație în care s-a derulat acest program și unde va avea loc evenimentul de bilanț.
Rolul programului
Aflat la a IX-a ediție, programul educațional Școala în satul tradițional valorifică patrimoniul material și imaterial existent în Muzeul în aer liber. Atelierele educaționale au o tematică variată și au scopul de a oferi participanților o cunoaștere multisenzorială a patrimoniului muzeal și de a transforma vizita într-o experiență relevantă. Interpretarea patrimoniului, realizată prin activitățile propuse, duce la o mai bună comunicare a colecțiilor muzeului către publicul larg.
Activitățile educaționale din cadrul programului Școala în satul tradițional se derulează din iunie până in septembrie in zona Etno Tehno Parc și sunt deschise tuturor vizitatorilor. Participarea se face în baza biletului de intrare în muzeu sau abonamentului, fără achitarea altei taxe și fără programare.
Zona Etno Tehno Parc s-a dezvoltat pe parcursul mai multor ani, în cadrul unui proiect integrat de dezvoltare a infrastructurii muzeale și este o platformă educațională unică în peisajul muzeal din România. Crearea, într-un muzeu in aer liber, a unui spațiu dedicat învățării pentru copii contribuie la creșterea gradului de educație prin și pentru cultură.
Prin amploarea, diversitatea și complexitatea programului, acesta urmărește transmiterea de cunoștințe legate de patrimoniul național, formarea de abilități cu privire la identificarea și recunoașterea elementelor culturale și, poate cel mai important, formarea unor atitudini pozitive față de cultura noastră și transmiterea valorilor asociate patrimoniului material și imaterial.
Muzeul ASTRA si-a asumat un rol activ în educație și a dezvoltat programe educaționale în acord cu nevoile beneficiarilor, promovând educația de calitate, egalitatea de gen și libera exprimare, starea de bine și mișcarea în aer liber, protejarea naturii și utilizarea responsabilă a resurselor.
1.Ateliere practice și demonstrații meșteșugărești cu tematica Învățăm diversitatea.
Atelierele cu meșter oferă copiilor interacțiunea nemijlocită cu meșterul și meșteșugul, cu creația tehnică și de artă populară. Demonstrația practică este însoțită de explicații și informații despre utilizarea materialelor naturale, a tehnicilor și a instrumentarului specific fiecărui tip de meșteșug.
În acest an au susținut ateliere 36 de meșteri din zonele Mehedinți, Vâlcea, Brașov, Miercurea Ciuc, Harghita, Moldova, Alba, Galați, Teleorman, Bihor, București, Sibiu, care au comunicat publicului meșteșuguri precum olărit și odelaj lut, împâslit lână, confecționare jucării din lemn, pictură pe lemn specifică mobilierului săsesc, prelucrarea pielii, țesut la război, împletirea coșurilor din răchită, pictură pe sticlă, confecționarea jucăriilor din pănuși, confecționarea măturilor din paie, confecționarea măștilor tradiționale, ateliere de dulgherie – tâmplărie, ateliere apicole, ateliere de imprimare pe pânză.
În zona Etno Tehno Parc au fost amenajate spații de interacțiune și joc liber pe care familiile cu copii le pot accesa în mod direct și care facilitează socializarea, dezvoltă creativitatea, (re)conectează membrii familiei și creează punți între generații. S-au pus la dispoziția vizitatorilor joc de cuburi, pictură pe șevalet, colțul de lectură, jocuri tip memory, badmington, instalații senzoriale, joc supradimensionat x și o, instalație tip joc 4 la rând, joc aruncă cercul de răchită, joc prinde mingea cu corpul, ateliere de pescuit tradițional și confecționat undițe din bețe de alun.
- Activități de conștientizare și protejare a mediului natural.
Patrimoniul natural a fost valorizat prin 6 activități desfășurate în zona de pădure care au îmbinat descoperirea și comunicarea informațiilor despre resursele naturale și importanța protejării mediului cu ateliere practice sau activități fizice. Copiii au realizat cu elementele adunate din natură personaje din basme românești sau obiecte de artă decorativă, au confecționat pe carton animale, insecte, păsări care trăiesc în arealul Muzeului în aer liber, au realizat bărcuțe, vapoare, plute și canoe, toate create din crenguțe, scoarță de copac, coji de nucă și catarg de pânze, care au navigat pe Trinkbach într-o mare cursă. Sub îndrumarea unui ghid specializat au participat la trasee de orientare în natură, la ateliere de utilizare a busolei și activități de descoperire a lumii subterane cu ajutorul lupei.
- Ateliere muzicale
Pe parcursul anilor am dezvoltat colaborări cu organizații și instituții care activează în domeniul educational pentru a diversifica tematica activităților și pentru a oferi publicului experiențe de învățare complete. Dacă în anii trecuți am implicat copiii în scenete de teatru interactiv, în acest an i-am provocat să descopere instrumentele muzicale clasice într-un mod inedit. Sunetele din natură, arii muzicale celebre sau muzica din filmele de animație au fost reinterpretate de instrumentiștii Filarmonicii de Stat Sibiu și au creat momente amuzante, pline de farmec și încântare. Atelierele de percuție, spectacolele Cvartetul Intermezzo, Tromba Felix, Kandinski & Stravinski, Jazz for kids și atelierele de origami, au dat ocazia copiilor să cunoască atât instrumentele muzicale, istoria lor, materialele din care sunt făcute, cât și sunetul pe care îl produc.
- Expoziția Până la stele și Înapoi. Dumitru Prunariu. Primul român în Spațiul Cosmic deschisă în turnul de observație din zona Etno Tehno Parc, a invitat publicul vizitator să descopere fotografii documentare din colecția personală a astronautului Dumitru Prunariu, donate de acesta la inaugurarea Planetariului din Baia Mare în anul 2009, cu ocazia aniversării mondiale a astronomiei. Expoziția urmărește în imagini pregătirea, zborul și cele 7 zile petrecute de Dumitru Prunariu în spațiul cosmic în anul 1981. Cu ajutorul codurilor QR vizitatorii au putut face cunoștință cu povestea și contextul zborului în cosmos povestite chiar de către astronaut.
Expoziția poate fi parcursă cu ajutorul unui quest pregătit de specialiștii Muzeului ASTRA care facilitează copiilor însușirea cunoștințelor despre spațiul cosmic printr-un joc de descoperire. În călătoria sa cu ajutorul quest-ului, copiii descoperă cum se creează starea de imponderabilitate, care a fost primul pasager ce a gravitat în spațiul cosmic sau ce hrană consumă astronauții în timpul călătoriilor spațiale.
Expoziția a fost realizată în colaborare cu Muzeul de Științe Astronomice, Baia Mare.
- Tabere tematice – Cum se face …….?
Taberele tematice sunt un produs educațional dezvoltat in ultimii trei ani și urmăresc comunicarea integrată a patrimoniului material și imaterial printr-o abordare holistică și contextuală astfel încât tema abordată să fie cât mai bine ințeleasă de către copii. Pe parcursul celor 5 zile de tabără, participanții lucrează pas cu pas cu meșterul pentru a parcurge toate etapele de realizare a unui obiect, pentru a se familiariza cu materialul și uneltele utilizate pentru obținerea unui produs finit și pentru a înțelege utilizarea obiectului în viața de zi cu zi. Muzeograful completează activitățile practice cu informații specifice tematicii și contextualizează activitatea, realizând legătura cu patrimoniul muzeal. Educatorii care coordonează grupul de copii au rolul de mediatori, facilitatori culturali care transformă invățarea intr-o experiență distractivă dar relevantă prin utilizarea unor instrumente educaționale adaptate grupului și categoriei de vârstă. Programul unei zile este echilibrat, activitățile practice alternând cu cele teoretice și de joacă, iar in pauza de prânz copiii servesc o masă caldă. Kitul de tabără distribuit participanților stimulează interesul acestora și asigură materialele necesare pentru realizarea tuturor activităților din cadrul programului.
Taberele sunt organizate pe parcursul unei săptămâni, de luni până vineri, in intervalul orar 8:00 – 16:00, in fiecare lună de vară. In acest sezon s-au realizat 3 tabere tematice pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 7 și 14 ani:
Săptămâna lutului – Cum se fac oala și cănceul,
Săptămâna cerealelor – Cum se fac pâinea și mămăliga,
Săptămâna lemnului – Cum se decorează lăzile de zestre săsești.
- Activitatea de voluntariat
Implicarea tinerilor în activitatea de voluntariat contribuie la transmiterea cunoștințelor legate de patrimoniu muzeal și valorile identitare, la conștientizarea și formarea de comportamente și atitudini pozitive față de cultură, dar și la dezvoltarea abilităților practice prin interacțiunea directă cu meșterii, educatorii muzeali și muzeografii. Atribuirea unor sarcini de lucru precum amenajarea locației, pregătirea recuzitei, gestionarea materialelor de lucru, gestionarea grupurilor de copii, contribuie la creșterea gradului de responsabilitate a tinerilor voluntari, la dezvoltarea abilităților de comunicare și interacțiune cu publicul, la dezvoltarea abilităților de a lucra in echipă.
Pentru un program precum Școala în satul tradițional, dezvoltarea rețelei de voluntari este absolut necesară, iar contribuția acestora este semnificativă având în vedere fluxul mare de participanți și perioada indelungată de desfășurare a programului. În acest an au fost implicați 85 de voluntari.