Proiectul buletinelor electronice urmează să fie extins la nivel național, astfel încât actele de identitate electronice vor fi emise până la finalul lui 2023 pe întreg teritoriul țării.
Din august 2021, în Cluj se desfășoară proiectul-pilot privind emiterea cărților de identitate electronice. Până în noiembrie 2023 erau emise un număr de 5.287 de buletine electronice.
Monitorulcj.ro semnala încă din toamna anului trecut că emiterea cărților de identitate electronice va fi implementată și la București, apoi la nivel național, cel mai probabil începând cu vara acestui an.
În acest context, Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor (DGEP) îşi propune să emită, până la sfârşitul acestui an, cartea electronică de identitate (CEI) la nivelul tuturor serviciilor publice comunitare din ţară, a declarat, miercuri, chestorul de poliţie Cătălin Giulescu, împuternicit director general al DGEP.
„În cea de-a doua parte a anului acestuia, la finalul verii, vom iniţia extinderea emiterii cărţii electronice de identitate la nivel naţional.
Ne propunem să iniţiem această extindere la nivelul Municipiului Bucureşti şi, progresiv, să emitem la nivelul municipiilor – reşedinţă de judeţ, ulterior în toate celelalte locaţii.
În momentul acesta, avem active aproximativ 630 de servicii publice comunitare la nivel naţional. Noi ne propunem ca, până la 31 decembrie 2023, să putem emite cartea electronică de identitate la nivelul tuturor serviciilor publice comunitare”, a precizat chestorul de poliţie Cătălin Giulescu, citat de g4media.ro, în cadrul dezbaterii organizate, miercuri, de Ministerul Afacerilor Interne, pe tema evidenţei persoanelor şi a cărții electronice de identitate.
Cartea de identitate în format simplu rămâne valabilă
Reprezentanții Direcţiei Generale pentru Evidenţa Persoanelor (DGEP) au adăugat că, odată cu emiterea CEI, pentru cei care nu îşi doresc o carte de identitate cu suport electronic, va fi pusă în circulaţie şi o carte de identitate simplă, care va avea acelaşi format, cu aceleaşi elemente de securitate, cu excepţia suportului de stocare.
Potrivit şefului DGEP, trecerea la un nou format al actului de identitate este „strict necesară”, pentru că este vorba „de documente care sunt supuse anumitor riscuri care evoluează”.
„Vom iniţia extinderea la nivel naţional, în cea de-a doua parte a acestui an, a CEI şi a cărţii de identitate simple, pentru cei care nu îşi doresc o carte de identitate cu suport electronic. Este vorba de un act de identitate de acelaşi format şi folosind aceleaşi materii prime precum cartea electronică de identitate şi aceleaşi elemente de securitate, pe care le avem înmagazinate în CEI, cu excepţia suportului de stocare.
Trecerea la un nou format al actului de identitate este strict necesară. Potrivit tuturor studiilor existente, cel puţin la nivel european, un format al documentelor de identitate este necesar la fiecare patru – cinci ani, pentru că vorbim de nişte documente care sunt supuse anumitor riscuri şi riscurile evoluează. Noi avem acest document de identitate pe care îl emitem şi astăzi, punerea lui în circulaţie s-a făcut în 1997. Folosim tehnologii de producţie la nivelul anilor ‘ 90, tehnologii depăşite din punct de vedere tehnic. Pe de altă parte, avem şi foarte multe plângeri, petiţii în ceea ce priveşte dimensiunea documentului de identitate, considerată neadecvată în acest moment. În aceste condiţii beneficiem şi de dispoziţiile Regulamentului 1157/2019, care se aplică direct începând cu 2 august 2021 pe teritoriul României, şi care ne impune trecerea la un nou format securizat de act de identitate”, a explicat Cătălin Giulescu.
Totodată, oficialul DGEP a asigurat că documentul nu va conţine nicio informaţie referitoare la starea de sănătate.
„CEI va înlocui funcţia cardului de sănătate pentru simplu motiv că va conţine acel certificat digital pentru autentificare şi va înlocui funcţia de autentificare din actualul card de sănătate. Nu va conţine nicio informaţie referitoare la starea de sănătate. Vă va permite, în raport cu entităţile care prestează servicii medicale legate de sănătate, să vă autentificaţi în sistemul respectiv, în sensul în care în cartea electronică MAI-ul nu va înscrie nicio informaţie referitor la starea de sănătate. (…) Acestea vor putea fi accesibile în măsura în care dumneavoastră, titulari ai CEI, vă deplasaţi la un profesionist şi cereţi prestarea unui serviciu”, a transmis Giulescu, participanţilor la dezbatere.
Potrivit autorităților în domeniu, pentru desfășurarea proiectului privind emiterea buletinelor electronice există finanţare de 200 de milioane de euro, iar obiectivul ministerului de Interne este ca între cinci şi opt milioane de cetăţeni să deţină carte electronică de identitate până la finalul anului 2026.
Proiectul-pilot de eliberare a cărților de indentitate electronice a fost inițiat în Cluj, în august 2021.