800 de tone poate produce zilnic staţia de asfalt inaugurată de SC Drumuri şi Poduri SA la Şeica Mare. Pe lângă rezolvarea lucrărilor proprii, investiţia ar putea aduce şi un profit considerabil. Iar pentru locuitorii din zonă, noua staţie înseamnă o stradă modernizată după 50 de ani de aşteptare.
Cu o investiţie relativ mică, autorităţile au obţinut cea mai mare şi modernă unitate de acest tip din judeţul Sibiu. Ea acoperă necesarul de mixturi asfaltice al societăţii Drumuri şi Poduri, însă produce în cantităţi suficiente pentru a putea livra şi către alţi antreprenori. „Achiziţionarea unei staţii noi a devenit necesară, deoarece staţiile de asfalt pe care le avea societatea Drumuri şi Poduri a Consiliului Judeţean erau vechi şi nu mai făceau faţă. Această staţie, care este modernă, va furniza suficient asfalt pentru lucrările societăţii şi vor putea să vândă asfalt şi la alte societăţi care lucrează la drumuri, întrucât în judeţul nostru mai sunt multe capacităţi şi sunt multe posibilităţi de dezvoltare în domeniul drumurilor. Cred că această staţie va fi folosită pe deplin”, a declarat Martin Bottesch, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu.
Peste două milioane de lei
Aproximativ 375.000 de euro a cheltuit societatea de drumuri pentru staţia propriu-zisă. „Fiind societate a Consiliului Judeţean, am făcut-o în primul rând pentru drumurile judeţene. Putem pune la dispoziţie asfalt şi pentru terţi, dacă sunt solicitări. Staţia corespunde tuturor standardelor şi reglementărilor în vigoare, din punct de vedere al calităţii şi al protecţiei mediului. Investiţia totală s-a ridicat la 2,68 milioane de lei, fără TVA, din care staţia propriu-zisă a însemnat 2,1 milioane”, explică inginerul Radu Mărieş, directorul de producţie al SC Drumuri şi Poduri SA. Instalaţia a fost achiziţionată de la firma ieşeană Nicolina, însă toate componentele pneumatice, partea de automatizări şi cea electronică provin din Italia şi Germania. Chiar şi aşa, costurile sunt la o treime faţă de situaţia în care s-ar fi importat întregul echipament. „O staţie de asfalt adusă din străinătate poate ajunge la un milion şi jumătate de euro”, susţin specialiştii de la Drumuri şi Poduri.
Durata de viaţă
Cu puţin noroc, staţia de asfalt recent inaugurată ar putea fi folosită încă jumătate de secol. „În folosinţă optimă, după normele în vigoare, în 10-15 ani se amortizează. Iar cu reparaţiile şi lucrările normale de întreţinere care se impun periodic, din experienţă, aş spune că poate să ţină şi 50 de ani”, este de părere Radu Mărieş. Deocamdată, important este că firma constructoare s-a angajat să remedieze orice eventual defect în termen de 48 de ore de la apariţie, în timpul celor doi ani de garanţie. „După încheierea perioadei de garanţie, vom intra sub prevederile unui contract de post-garanţie pe care l-am încheiat cu aceeaşi firmă”, precizează reprezentantul Drumuri şi Poduri SA.
Beneficii pentru Şeica Mare
Modernizarea le aduce motive de bucurie şi celor câteva gospodării de pe strada unde se află staţia. După 50 de ani în care au suportat zgomotul, praful şi vibraţiile camioanelor care transportau producţia spre alte colţuri ale judeţului, aceşti locuitori vor avea şi ei parte de asfalt. „A fost una dintre condiţiile acordării avizului: să fie asfaltată şi strada aceasta, pentru că oamenii îşi doresc de mult şi este un lucru normal să beneficieze şi ei de staţia de asfalt din comună. Cei de la Drumuri şi Poduri se vor ocupa gratuit de această lucrare, deci pentru noi cred că e un mare câştig. Ne bucurăm că societatea Drumuri şi Poduri şi Consiliul Judeţean Sibiu au avut posibilitatea să investească în această staţie de asfalt care funcţionează pe raza comunei noastre. Ea aduce pentru noi câştiguri imediate, cum ar fi asfaltarea străzii respective, dar şi pe termen mediu şi lung – şi aici mă refer la veniturile încasate la bugetul local şi posibilitatea unor locuri de muncă”, afirmă Nicolae Şuşa, primarul comunei Şeica Mare. Pe lângă aceasta, Şuşa se bucură că extinderea capacităţii staţiei va oferi locuri de muncă şi, nu în ultimul rând, mai mulţi bani în bugetul localităţii.
Rezervă la Dumbrăveni
Cu un debit de producţie de 80 de tone pe oră, staţia de la Şeica este suficientă pentru toate lucrările pe care le are administratorul drumurilor judeţene. Aşa că este şi singura care va funcţiona permanent. Totuşi, ori de câte ori este nevoie, ar putea fi pusă în funcţiune şi instalaţia de la Dumbrăveni, retehnologizată cu aceeşi ocazie. „Deschiderea acestei staţii a însemnat închiderea unei staţii la Dumbrăveni şi mutarea staţiei vechi care a fost la Şeica Mare la Dumbrăveni, în locul celei mai vechi, care acum nu mai există”, a mai menţionat Bottesch.