DSP Sibiu a declanșat anchete epidemiologice la o sală de evenimente din Cisnădie, după ce mai multe persoane au ajuns în spital, în zile diferite, uspiciunea de Toxiinfecție alimentară.
„În zilele de 16,17 și 18 august, în localul pentru evenimente „Secret garden”, au avut loc evenimente – nunți, în urma cărora au apărut cazuri de îmbolnăvire care au ridicat suspiciunea de Toxiinfecție alimentară (TIA)”, precizează reprezentanții DSP Sibiu.
Numărul persoanelor expuse la risc și numărul celor bolnave a variat de la un eveniment la altul, astfel:
• 16.08 – 119 participanți, cu 17 persoane bolnave (13 adulți , 4 copii)
• 17.08 – 324 participanți, 4 persoane bolnave (adulți)
• 18.08 – 135 participanți, 4 persoane bolnave (adulți)
Cazurile au fost de gravitate ușoară spre medie, având o simptomatologie ce a constat în: dureri abdominale, grețuri, vărsături, scaune diareice, stare generală influențată, subfebrilitate și/sau febră, dureri musculare.
De aceea și numărul de spitalizări a fost mic:v trei copii (din cei patru afectați la primul eveniment), externați după două zile; o gravidă, tot de la primul eveniment, care a refuzat inițial internarea, dar s-a prezentat apoi, după circa 24 de ore, a primit îngrijirile necesare și a fost externată a doua zi.
Calea de transmitere prezumptivă – alimente și apă.
„DSP a declanșat ancheta epidemiologică și controlul prin Inspecția sanitară.
S-a procedat la recoltarea de probe biologice de la cei trei copii internați (coproculturi și teste de antigene virale). La celelalte două evenimente nu s-au putut face recoltări, deoarece bolnavii nu au prezentat simptome la momentul prezentării (vărsături sau scaune diareice).
Au fost luate și probe alimentare, doar de la primul eveniment, deoarece, din păcate anunțurile au fost tardive și s-a depășit termenul de 48 de ore de păstrare a alimentelor pentru analize.
S-au recoltat, în schimb probe de sanitație (suprafețe de lucru și ustensile – masa inox, farfurie, feliator, tocător, oale, etc.) pentru toate cele trei evenimente, probe de apă și probe biologice de la personalul de deservire, din blocul alimentar (tegumente, exudat faringian, secreții nazale, coproculturi)”, au explicat reprezentanții DSP Sibiu.
În urma controlului și verificărilor efectuate, s-a solicitat efectuarea în regim de urgență a curățeniei și dezinfecției în întreaga unitate, cu dezinfecție suplimentară la blocul alimentar,
„S-a solicitat și efectuarea procedurilor de curățare și dezinfecție a instalației proprii de apă, iar până când probele de apă se vor încadra în parametrii de potabilitate, se va lua măsura asigurării cu apă potabilă din sursă autorizată, conform prevederilor Ordonanței 7/2023, HG 971/20213, Ord. MS 976/1998, art. 6”, continuă reprezentanții DSP Sibiu.
„Urmare rezultatelor preliminare furnizate de către laboratorul DSP, referitor la prezența stafilococului auriu în secrețiile nazale, exudat faringian și pe un tegument la cele 4 persoane din bucătăria unității (bucătar șef și trei ajutoare de bucătar), s-a dispus, cu termen imediat, scoaterea acestora din procesul tehnologic de preparare a hranei din blocul alimentar, dispensarizarea lor prin medical de familie și reintegrarea ulterioară doar după negativarea probelor”, mai spun cei de la DSP Sibiu.
DSP Sibiu precizează că ancheta pentru toate aceaste evenimente este încă în plină desfășurare și rezultatele analizelor nu sunt finalizate în totalitate.
De aceea și având în vedere faptul că această unitate nu este una cu regim de funcționare permanent, organizând ocazional nunți și alte petreceri, toate măsurile recomandate trebuie urgent și obligatoriu aplicate până la momentul desfășurării următorului eveniment.
Din acest motiv, primul recontrol al serviciului de inspecție va avea loc în data de 23. 08.2024.