Cu o populație în creștere și transformare majoră, cu precădere în ultimele 2 decenii, Sibiul caută mereu soluții pentru reducerea poluării. De ceva vreme, în Occident a apărut conceptul de „oraș verde“, iar administrației locale i-a plăcut atât de mult exprimarea încât a îmbrățișat imediat ideea. După „lupte seculare“ care au durat ani grei de muncă, a reușit introducerea parțială a transportului în comun ecologic. Autobuze electrice care să înlocuiască în timp celebra „flotă galbenă“.
Puțini însă știu, dintre cei foarte mulți stabiliți în ultimii ani la Sibiu, Șelimbăr sau Cisnădie, că orașul dispunea până nu de mult de transport în comun ecologic. Dacă în anii ‘70 a renunțat la tramvai, în 2009 a renunțat și la rețeaua de troleibuze, care asigura transportul sibienilor înspre și dispre zonele industriale.
Cine și-ar fi închipuit, în 2004, când parcul auto Tursib tocmai primea câteva troleibuze din Elveția, că transportul ecologic sibian va fi aruncat la coș, pentru a reveni tot în administrația FDGR, ani mai târziu, ca un succes al vremurilor.
„Troleibuze elvețiene
Pe traseele de transport în comun ale Sibiului au fost introduse, ieri (nr – ianuarie 2004), încă cinci troleibuze
Parcul auto al societății Tursib s-a îmbogățit cu cinci troleibuze cu remorcă. Vehiculele vor fi introduse pe trseele centrale, dar și pe cele care ating zonele industriale ale orașului: T1, T4 și T5. Conform lui Constantin Bănică, directorul de exploatare al firmei, Zona Industrială Vest va fi mai puțin deservită, din cauza activității economice reduse în zonă. Noile mijloace de transport achiziționate de Tursib au o capacitate destul de mare: 93 de locuri troleibuzul și 96 de locuri remorca. Pentru a descongestiona transportul local, conducerea Tursib intenționează să să introducă pe trasee, în cursul acestui an, alte șase troleibuze.
De la Lausanne, la Sibiu
Municipalitatea a cumpărat cele cinci troleibuze cu remorcă de la societatea de transport în comun a orașului elvețian Lausanne. A plătiti pentru fiecare câte 6.500 de euro. „Colaborăm cu Primăria din Lausanne încă din 1991. După o pauză de trei ani, am reluat, acum, legăturile cu elvețienii. Astfel, am reușit să aducem la Sibiu aceste cinci troleibuze“, afirmă Dorin Florian, directorul Tursib. El speră că sibienii vor păstra în bune condiții mijloacele de transport. „Fac apel la clienții noștri să păstreze curățenia în troleibuze și să aibă grijă de tapițerii. Chiar dacă vehiculele sunt vechi, să nu uităm că au circulat ani de zile în Lausanne și nu trebuie să le stricăm noi“, încheie șeful societății sibiene de transport în comun.“ (M.S., ianuarie 2004)
Troleibuze. Rețeaua s-a desființat pentru că s-a stricat
Potrivit societății de transport în comun sibiene, „în 1981 – 1982 s-a efectuat în colaborare cu Institutul de cercetare și proiectare Timișoara, „Studiul circulației generale în municipiul Sibiu” în baza căruia s-a decis introducerea troleibuzelor pentru preluarea fluxurilor de călători.
În 1983 se introduce transportul în comun cu troleibuze pe o distanță de 11 km, circulându-se pe două linii: Cimitir – Gară și Gară – B-dul Mihai Viteazu.
În 1985 se realizează extinderea rețelei de troleibuze (etapa I) cu o lungime de 10 km și se pune în funcțiune încă o stație de redresare, în zona gării.
În 1987 se finalizează etapa a II a de extindere a reței cu o lungime de 14 km, asigurând legătura între cartierele Hipodrom.
În anul 1989 se dă în exploatare extinderea etapa a III a în lungime de 17 km și o stație de redresare în zona autogării de pe Șos. Alba Iulia.
În 1992 s-au cumpărat din Germania 3 troleibuze SKODA rulate, iar în 1993 din Lausanne Elveția alte 4 troleibuze scurte FBW – BBC – HEES și MARELE ALB (articulat) FBW – GRT.
În anul 1995 s-au mai adus din Elveția 4 troleibuze FBW – HRA, iar în 1998 din aceeași țară 6 buc FBW 91T și 5 buc FBW – HRA.
În perioada 2002 – 2007 s-au achizitionat 11 troleibuze prin intermediul firmei Trakia.
Prin HCL 348/2009 s-a aprobat înlocuirea transportului cu troleibuze din municipiul Sibiu, cu cel cu autobuze. Motivele desfiinţării traseelor de troleibuze din municipiul Sibiu au fost printre altele viteza redusă de deplasare datorată uzurii tehnice şi morale a troleibuzelor (mai vechi de 20 de ani), precum şi a reţelelor electrice aferente şi costurile mari care se impuneau pentru refacerea infrastructurii.“