Statisticile arată că doar unul din patru sibieni care sună la 112 are cu adevărat nevoie de ajutor.
Anul trecut, din cele 329.167 de apeluri, doar 26,75 la sută au fost urgenţe reale. Situaţia se repetă şi în acest an. Din cele 27.793 de apeluri înregistrate în ianuarie, doar 25,86 la sută s-au dovedit întemeiate. Aproximativ jumătate din apelurile de anul trecut şi 60 la sută din cele înregistrate de la începutul acestui an au fost transferate către Serviciul de Ambulanţă.
Glume sancţionate
Majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele prepay. 217 sibieni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuziv, în anul 2012, şi alţi 19 în luna ianuarie a acestui an. Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgență care poate fi folosit de pe orice telefon, chiar şi fără cartelă, pentru serviciile de urgență în orice țară a UE. „Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul“, explică lt. col. ing. Cătălin Preoteasa, şeful Biroului Răspuns Apel 112 Sibiu.
col. Adrian FULEA | purtător de cuvânt STS
„Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale. Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi. La 112 se sună doar atunci când aveţi cu adevărat o urgenţă.“