2017 este anul în care se estimează că traficul de pe Aeroportul Internaţional “Avram Iancu” Cluj va ajunge la 3 milioane de călători. Dacă în 1996 era cel mai slab aeroport al României cu 30.000 de pasageri, acum aeroportul din Cluj este un aeroport regional modern, semnificativ pentru Europa.
“Vom avea şi în 2017 destinaţii noi. Estimarea pesimistă pentru 2017 este de 2,7 milioane pasageri şi estimarea optimistă de 3 milioane. Este un efort extraordinar, în primul rând din punct de vedere al muncii şi este un risc operaţional, un risc de securitate, dar reuşim să gestionăm această creştere absolut impresionantă. Este o muncă extraordinară pe care o fac toţi angajaţii aeroportului pentru a aduce acest beneficiu comunităţii clujene. Este un prag important, este un aeroport regional important şi nu numai pentru România. Suntem cu mult peste celelalte aeroporturi. În momentul de faţă, în această parte a Europei se vorbeşte de Budapesta, Cluj şi Bucureşti”, a declarat pentru Monitorul de Cluj, David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional “Avram Iancu” Cluj.
Creşterea presupune şi mărirea numărului de angajaţi. “În octombrie, cu noua organigramă s-au aprobat 50 de posture în plus, iar anul viitor vom creşte iarăşi numărul angajaţilor”, a adăugat Ciceo.
Anul 2016 se va încheia cu un trafic aproximativ de 1.850.000 de pasageri.
Companiile aeriene au introdus zboruri noi
În total au fost introduse 14 destinaţii noi în 2016.
Compania aeriană Wizz Air a anunţat la începutul lui decembrie că va aloca cea de-a şasea aeronavă pe Aeroportul Avram Iancu Cluj-Napoca, după ce în vara acestui an a alocat aici aeronava cu numărul 5. Totodată, compania a anunţat şase noi rute de pe aeroportul clujean începând de anul viitor şi va mări frecvenţa anumitor zboruri de la Cluj.
Blue Air, cea mai mare companie aeriană românească, a început acum două săptămâni operarea rutei Cluj-Napoca – Birmingham cu trei frecvenţe săptămânale în zilele de luni, miercuri şi vineri, mărind astfel numărul destinaţiilor disponibile cu plecare de pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj, a şasea bază operaţională a operatorului aerian.
Începând cu luna martie a anului viitor, Blue Air îşi extinde prezenţa în Transilvania prin alocarea celei de-a doua aeronave Boeing 737-800, adăugând patru noi rute cu plecare de pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj către Londra Luton (26 martie 2017), Larnaca (9 aprilie 2017), Nisa (10 aprilie 2017) şi Hamburg (3 iunie 2017). Din 15 iunie 2017, un zbor intern va conecta Clujul de Constanţa, litoralul Mării Negre devenind astfel foarte accesibil. De asemenea, Blue Air va creşte frecvenţele pe ruta către Dublin, de la două la trei zboruri săptămânale.
“Am furat” curse Wizz Air de la Mureş
Wizz Air s-a mutat de la Mureş pentru un an de zile, iar avionul Wizz Air care a fost mutat de la Târgu Mureş la Cluj aduce cel puţin 300.000 de pasageri noi.
Potrivit unor documente, pe Aeroportul Transilvania din Târgu Mureş s-a instituit o restricţie de capacitate potrivit căreia pe căile de rurale şi platforma aeroportului nu pot găzdui aeronave a căror greutate depăşeşte 5700 de kilograme. Consiliul Judeţean Mureş ar putea să apeleze inclusiv la un credit bancar pentru a putea remedia problemele semnalate la pista de decolare/aterizare de către Autoritatea Aeronautică Civilă din România, lucrarea fiind estimată la circa 77 milioane de lei.
“Aeroportul Târgu Mureş a fost nevoit să publice capacitatea portantă reală pe care o are pista. Capacitatea portantă a pistei, publicată anterior, nu era reală iar Autoritatea Aeronautică Civilă a luat măsurile necesare pentru determinarea capacităţii reale şi pentru publicarea acestei capacităţi. Conform capacităţii portante, numărul de zboruri este limitat pentru o astfel de pistă, astfel că o parte din trafic o să vină pe Aeroportul Cluj. Capacitatea portantă nu este dată numai de grosimea betonului, este dată şi de gradul de fundare, din acest motiv pentru Aeroportul Cluj au fost necesare lucrări suplimentare, impuse de experţi pentru fundaţie, având în vedere caracteristicile solului. Prin finalizarea pistei am evitat un dezastru nu numai pentru aeroport dar și pentru economia clujeană. Au publicat luna trecută (cei de la Târgu Mureș – n.a.). Trebuiau să ia anumite măsuri, dar mai ales operatorii aerieni trebuie să aterizeze pe aeroporturi care îndeplinesc integral condiţiile de siguranţă ale pasagerilor şi aeronavelor. După cum se cunoaşte, este o competiţie între aeroportul Cluj şi Târgu Mureş dar ce ne-a deranjat a fost competiţia incorectă – pentru că aeroportul Mureş a fost finanţat nelegal de către Consiliul Judeţean Mureş”, explica David Ciceo.
În opinia lui Ciceo, modernizarea pistei la aeroportul din Târgu Mureş va dura aproape un an.
Undă verde pentru modernizare la Cluj
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tişe, a eliberat două certificate de urbanism necesare pentru elaborarea documentației pentru autorizarea construirii platformei de staționare aeronave și suprafețe de handling aferente la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj şi pentru modernizare terminalului plecări. Astfel, urmează să se facă două porţi de îmbarcare la etaj, iar parcarea de aeronave se extinde cu trei locuri, pentru că în momentul de faţă este total insuficientă.
Pentru a crea premisele creșterii numărului de mișcări pe aeroport și pentru a diversifica numărul de aeronave care pot fi deservite, Aeroportul Cluj trebuie să își suplimenteze numărul de locuri pentru staționarea avioanelor, cu o capacitate portantă suficientă pentru accesul tuturor tipurilor de aeronave de categoria C, iar în perspectivă de categoria D sau E, a explicat CJ Cluj într-un comunicat de presă. Aceste etape sunt necesare pentru modernizarea aeroportului și primirea a aproximativ 5 milioane de pasageri în următorii 5 ani.