În contextul aderării României la Spațiul Schengen, cu frontierele aeriene și maritime, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost operaționalizat un nou sistem de verificare a documentelor de identitate.
Foto IPJ Sibiu
Începând data de 31 martie, ora 0:00, în cadrul activităților de legitimarea a persoanelor, polițiștii au folosit dispozitive mobile (tablete sau telefoane mobile) pe care este instalată aplicația eDAC.
Aplicația eDAC permite realizarea de interogări in bazele de date ale ministerului, prin scanarea automată a actului de identitate sau prin introducerea manuală a datelor de identificare.
Foto IPJ Sibiu
Prin acest mod de verificare se reduce substanțial timpul de interacțiune dintre polițist și persoana legitimată.
Datele personale care sunt afișate pe aceste dispozitive beneficiază de toată protecția oferită de aplicatiile utilizate de instituțiile abilitate. Important de precizat este ca datele nu sunt stocate pe aceste dispozitive.
După interogare, aplicația returnează răspuns cu HIT-urile/semnalările din bazele de date ale MAI și emite alerte în cazul identificării persoanelor urmărite, față de care s-au dispus măsuri preventive, persoanelor dispărute, în cazul depistării unui autovehicul furat, precum și în alte situații, în urma acestor alerte polițiștii aplicând imediat măsurile legale conform procedurilor și legislației în vigoare, în funcție de specificul fiecărui caz în parte.
Foto IPJ Sibiu
Fiecare patrulă din structurile de ordine publică, poliție rutieră, investigații criminale dar și poliție transporturi are la dispoziție, pe lângă celelalte mijloace tehnice din dotare, și un telefon mobil sau o tabletă de serviciu de pe care accesează în mod securizat aplicația eDAC.
Video: IPJ Sibiu
Pot fi efectuate verificări atât în ceea ce privește documentele de identitate sau de identificare emise de autoritățile române, cât și privind cele emise de alte state, în cazul persoanelor cu cetățenie străină.
În lipsa documentelor de identitate/identificare ale persoanelor străine, persoana este condusă la sediul poliției pentru identificarea acesteia, urmând a fi informați reprezentanții Inspectoratului General pentru Imigrări, pentru persoanele care nu au stabilită șederea legală în România.
Prin intermediul acestui instrument, polițiștii vor putea realiza mai rapid verificările în teren, verificări ce se realizau până în prezent prin intermediul dispeceratelor sau al stațiilor de emisie recepție, iar în cazul în care vor fi depistate persoane urmărite, dispărute, implicate în săvârșirea a diferite infracțiuni, autovehicule furate, care au aplicate sechestre și în alte situații, vor putea fi dispuse cu celeritate, măsurile legale care se impun în astfel de cazuri.