Ediția a treia a evenimentului cultural „ACASĂ-parcurs artistic în casele deschise din Greblești”, s-a încheiat. Ne-au rămas amintirile acelor zile minunate în care membrii unei comunități întregi și-au dat mâna pentru a ne demonstra că o poveste poate prinde viață și aici. Pentru că „ACASĂ” a fost și rămâne o povestea a satelor loviștene, cu oameni harnici și case frumoase, multe dintre ele rămase uitate, împietrite în timp, readuse la viață prin inițiative lăudabile. Bazele acestui concept cultural au fost puse în urmă cu câțiva ani la Greblești-Vâlcea, prin implicarea directă a unei familii de jurnaliști români, stabiliți în Belgia: Carmen și Liviu Hopârtean, cu rădăcini de familie în satul Greblești.
de Ion Talpoș
În cadrul mirific al acestui frumos sat loviștean de munte, cu case având un stil arhitectural specific zonei Tarii Loviștei, cele vechi fiind construite cu prispe din lemn și tindă, artiști de renume și-au găsit loc pentru expoziții pledând pentru redescoperirea patrimoniului arhitectural rural și al artei moderne. Anul acesta, gazdele celei de-a treia ediții a evenimentului au fost familia preot Negoescu Daniil, Carmen și Liviu Hopârtean, Adeluța Frântu, Gheorghe și Milica Rebegel, Casa Daneș, Elena și Pavel Rebegel, Căminul Cultural Greblești, Școala și Grădinița veche din Greblești, Parohia din Greblești, Obștea Moșnenilor din Greblești. A fost un efort comun făcut pentru a spune povestea oamenilor care revin în sat, acasă, să-si redeschidă porțile și să întindă mesele pentru musafiri.
După cum afirma Carmen Hopârtean „La Greblești trăim în august, timp de trei zile, un fenomen inedit în care prețuim trecutul prin contemplarea gestului artistic contemporan. Un demers de tandrețe care educă, unește si clădește poduri peste timp în conștiința oamenilor de toate vârstele de aici si de oriunde. (…) Trecutul îmbrățișează prezentul, frumosul contemporan se așază pe zidurile vechi ale satului pentru a-i reda viața, pentru a trăi împreună în liniște si pace continuând povestea nespusă a fiecărei case”.
A fost un eveniment organizat de : Arthis – Casa de Cultură Belgo-Română din Bruxelles, Galeria La Noi, La Greblești, Uniunea Artistilor Plastici din România, Filiala Râmnicu Vâlcea a UAP din România, Primăria Câineni, UZPR, Şcoala Gimnazială General David Praporgescu Câineni, Parohia Greblești, Parohia Câineni I. Un eveniment susţinut de firma Boromir, Hotel Class, Milica şi Gheorghe Rebegel, Euro Casa.
În casele deschise din Greblești anul acesta, am avut posibilitatea să vedem expuse genuri diferite de lucrări ale unor artiști din țară sau stabiliți peste hotare, de la pictură, icoane pe sticlă, fotografii, obiecte de cult religios (pristolnice).
La Milica și Gheorghe Rebegel din Greblești am putut admira lucrările artistului plastic Ciprian Muntiu, parte a unei serii de lucrări expuse în luna iunie a acestui an la Bruxelles, la Arthis Asbl-vzw. Au fost lucrări în care artistul plastic, într-un proiect compus din 36 de lucrări, ilustrează într-un mod inedit „Descompunerea cinetică a dansului românesc” făcând trimitere la dansul popular „Ciocârlia”.
Ciprian Muntiu s-a născut în anul 1976 în Făgăraș, România, iar în prezent locuiește la Lille, în Franța. A studiat la Facultatea de Arte Plastice și Decorative din cadrul Universității Naționale de Arte Plastice din București unde s-a specializat în pictură acrilică și în ulei. Subiectele sale preferate sunt, în cea mai mare parte, scene de viață în stilul său figurativ propriu.
„Prin descompunerea cinetică a dansului popular românesc vreau să arăt spectatorului succesiunea stărilor prin care trec, bineînțeles subiectiv, în fața unui spectacol de dans tradițional. Încep cu o analiză cromatică fugară a fiecărui dansator după care, progresiv, formele încep să se descompună în mișcare. Personajele își extind aura în spațiul înconjurător şi îşi pierd din coerenţa fizică până când individualitatea dispare complet, iar în locul ei aerul capătă consistenţă, preia din cromatica iniţială, ignoră legile fizicii şi lasă pe retină dâre lungi, adânci, nedelimitate.”- afirma Ciprian Muntiu, la Bruxelles.
Ideea descompunerii cinetice a mișcărilor dansului popular românesc mi s-a părut interesantă! Am zăbovit îndelung asupra lucrărilor artistului, gândul ducându-mi-se la începuturile cinematografiei când, imaginile filmate erau recompuse cadru cu cadru, prin redarea instantaneelor înregistrate cu o frecvență de 25 de cadre/secundă. Analizându-i lucrările, aparent neclare privite individual, mă întrebam cum s-ar vedea imaginea de ansamblu a filmului, dacă suita aceasta de imagini ar putea fi privită/redată cu frecvența cadrelor folosită în cinematografie. Am putea avea o surpriză de proporții, văzând renăscut filmul dansului românesc „Ciocârlia” ? Probabil că nu, din motive care țin de tehnica de lucru a artistului, de numărul mare de imagini ale proiectului artistului, etc.
Important pentru mine, ca vizitator, a fost că arta lui Ciprian Muntiu mi-a indus această stare, oferindu-mi un motiv să visez la ceva concret, la ceva înălțător: la frumusețea jocului românilor care ridicau altădată, cu opincile lor, colbul satelor românești animate de viață trăită în armonie și curățenie spirituală.
Felicitări artistului plastic Ciprian Muntiu pentru această idee interesantă, pentru felul în care a fost transpusă în lucrările prezentate, iată, și la Greblești-Vâlcea. Alese mulțumiri familiei Liviu și Carmen Hopârtean pentru evenimentul cultural „ACASĂ” desfășurat anul acesta la începutul lunii august, la Greblești. Un eveniment prin care ne-a fost oferit prilejul întâlnirii cu arta, cu tradițiile și obiceiurile din Țara Loviștei, cu oamenii locului și nu în ultimul rând, cu diversitatea culturală exprimată aici prin modalitățile diferite de prezentare, de la lucrări expuse în casele deschise din Greblești, la întâlniri cu personalități din mediul cultural, cu scriitori, până la conferințe în care au fost dezbătute teme de actualitate ale vieții satului românesc / loviștean.















