Astăzi se împlinesc 51 de ani de la inaugurarea oficială a Transfăgărășanului (DN 7C), unul dintre cele mai spectaculoase proiecte de infrastructură realizate integral în România, considerat un pisc al ingineriei românești.
Finalizat în 1974, după patru ani de eforturi intense, drumul montan cu o lungime de 91 km și o altitudine maximă de 2.042 m reprezintă o dovadă a viziunii și determinării celor care au avut curajul să străbată Munții Făgăraș cu o șosea unică în Europa.
„Transfăgărășanul este una din dovezile incontestabile ale performanțelor ingineriei românești. Dorim să continuăm aceste performanțe, iar în ultimii ani, am dovedit capacitatea României de a construi infrastructură modernă, chiar și în situații dificile”, a declarat ing. Cristian Pistol, Director General al CNAIR.
Tribut și recunoștință
Construcția Transfăgărășanului nu ar fi fost posibilă fără sacrificii. Aproximativ 40 de vieți omenești s-au pierdut pe șantier, un tribut adus unei lucrări care astăzi impresionează întreaga lume. Trupele de Geniu ale Armatei Române, sub comanda generalului Nicolae Mazilu și a colonelului Dumitru Ducaru, au avut un rol esențial în ridicarea acestui colos rutier.
Monumentele ridicate de-a lungul traseului – „Poarta Geniștilor” și „Poarta Întâlnirii” – amintesc de momentele dificile și de forța celor care au reușit să cucerească muntele cu explozivi, utilaje și curaj.
Drum de legendă
Renumit pentru frumusețea sa aparte și pentru cele 800 de curbe spectaculoase, Transfăgărășanul a fost declarat de realizatorii emisiunii Top Gear „cel mai bun drum din lume”.
Datele tehnice sunt impresionante: cinci tuneluri, 28 de poduri și viaducte, 515 podețe, 80 km de parapete și peste 3,8 milioane metri cubi de rocă dislocată.
Planuri de modernizare
În prezent, CNAIR are în vedere modernizarea infrastructurii rutiere de pe DN 7C, cu obiectivul de a extinde perioada anuală de circulație și de a spori siguranța și atractivitatea turistică. Printre măsuri se numără amenajarea de parcări și construirea unor zone de tip „viewpoint”.
Un simbol național
Transfăgărășanul nu este doar un drum, ci și un reper al României moderne – o lecție de voință, solidaritate și performanță inginerească














