3 secole de gravură europeană / Expoziție în premieră națională la Muzeul Național Brukenthal în onoarea Baronului Brukenthal

Vineri, 18 iunie 2021, ora 13.00, se deschide, în Cabinetul de Stampe din Palatul Brukenthal, Piaţa Mare nr. 4, expoziția intitulată „3 secole Brukenthal, Arta europeană 1500-1800”, colecția av. George Șerban, expoziție în premieră națională la Muzeul Național Brukenthal în onoarea Baronului Brukenthal.

Aniversarea a 3 secole de la nașterea Baronului Brukenthal reprezintă un prilej special de a sublinia, încă o dată, importanța culturii în dezvoltarea societății, importanța colecționarilor în achiziționarea și promovarea patrimoniului material.

Dr. Alexandru Constantin Chituță, curatorul și inițiatorul proiectului a declarat: ,,de câțiva ani, printr-o frumoasă colaborare și prietenie, avocatul George Șerban, un important colecționar contemporan, a adus, anual, la Muzeul Național Brukenthal, pe lângă donații de artă și o parte din colecția sa, realizând diverse expoziții: de artă românească, stampe japoneze sau artă europeană.

Numeroasele întâlniri și dialoguri, au făcut ca în acest an, să organizăm împreună, în premieră națională, o inedită expoziție intitulată în mod sugestiv 3 secole Brukenthal, Arta europeană, 1500 – 1800 care aduce în prim plan artiști și gravori europeni care au activat în decursul a 3 secole, între anii 1500-1800.

Cea mai importantă expoziție de gravură europeană organizată în România aduce pe simeze, pentru publicul larg, dar și al specialiștilor, lucrări de gravură după Michelangelo, Da Vinci, Rafael sau semnate de Rubens, Goltzius, Callot, Rembrandt, Goya, Velasquez, Teniers, Bruegel, dacă ar fi să amintim doar pe câțiva dintre ei.

Expoziția realizează și un dialog artistic și uman extraordinar. În primul rând constituie, arc peste timp, o fericită întâlnire între doi colecționari: Samuel von Brukenthal și George Șerban. În al doilea rând, această expoziție devine ușor o călătorie prin spațiul european, dar și o incursiune în artă europeană, fiindcă lucrările lui George Șerban se focalizează pe gravură, iar lucrările expuse în Muzeul Național Brukenthal pe pictură. În acest fel, avem la Sibiu o incursiune extraordinară de 3 secole în lumea artei europene: se pot observa lucrările de gravură Tizian și Ecce Home, pictura aflată în muzeu, la fel se întâmplă și în cazul Bruegel, Teniers sau Rubens. Bogata colecție a avocatului George Șerban reusește să schițeze un parcurs cronologic și stilistic prin creația plastică a mai multor țări: Italia, Franța, Spania, Germania, Olanda, Țările de Jos și Anglia.

Pe lângă valoarea istorică și artistică a lucrărilor expuse, din colecția George Șerban, gravura, cu întregul lanț al difuzării sale, are și meritul de a fi păstrat memoria epocii a atâtor mari opere dispărute. Efemeră, ca orice foaie de hârtie, ea a dăinuit totuși, uneori neatinsă de trecerea timpului, alteori palidă umbră a ideii originale, erodată de o folosire excesivă. Dacă gravură însă nu ar fi existat, imaginea acestei perioade de excepțională înflorire a artelor anilor 1500-1800 ar fi rămas mult mai săracă.

Din suitele religioase ale lui Da Vinci și ale refaeliților continuăm lumea artistică italiană prin mărturiile arheologice și arhitecturale realizate de Piranesi. Germania ne deschide perspectivele pentru formulele compoziționale medievale și pentru interesul anecdotic și prin expresivitatea accentuată a figurilor, cum întâlnim în cazul graficii lui Dürer. Cei mai importanți artiști hispanici Velasquez și Goya sunt prezenți prin lucrările lor de grafică care aduc o importantă valoare stilistică în mediul european. Pasiunea pentru realitatea îmbrăcată în rafinament prin realizarea unei monumentale compoziții o întâlnim în Țările de Jos, prin exemplul lui Rembrandt și Rubens, dar și prin operele elevilor și discipolilor, ca de exemplu Anton van Dyck. Lumea de basm a peisajelor, și aplecarea către narativ, în bună tradiție neerlandeză o vom întâlni la Jan Bruegel. Condițiile materiale, sociale și morale vor deveni o formă de expresie importantă în cazul artiștilor olandezi. Influențele centrelor de cultură din epocă, în special Roma și Veneția se întâlnesc în reprezentanții gravurii franceze care simt nevoia unei întoarceri în antichitate, dar reușim să abordăm și problematica frumoaselor portrete și a interesului pentru instantaneu, pentru scheme compoziționale inedite, cum ar fi în cazul lui Callot. Anglia ne aduce în prim plan lucrările semnate de Hogarth.

Un fapt excepțional în demersul comun Șerban & Chituță a fost acela al implicării artiștilor contemporani în realizarea diferitelor lucrări în exclusivitate pentru o expoziție. Astfel, artista Sofia Fränkl din Nürnberg, a realizat în atelierul Muzeului Dürer din Germania o lucrare specială ce îl întruchipează pe Baronul Samuel von Brukenthal. Această lucrare, împreună cu placa de cupru, vor fi donate Muzeului Național Brukenthal.

 

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*