Numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în Uniunea Europeană a scăzut cu 3% în 2024, ajungând la aproximativ 19.800 de victime. România și Bulgaria rămân în fruntea clasamentului cu cele mai ridicate rate ale mortalității.
Aproximativ 19.800 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în Uniunea Europeană anul trecut, o ușoară scădere de 3%, sau 600 de vieți mai puține pierdute, în comparație cu 2023, potrivit Agerpres.ro
Cele mai sigure țări în ceea ce privește siguranța rutieră au fost Suedia, Malta și Danemarca, cu rate scăzute de mortalitate de 20, 21 și, respectiv, 24 de decese la un milion de locuitori, în timp ce România (77 decese la un milion de locuitori) și Bulgaria (74 decese la un milion de locuitori) au încă cele mai ridicate rate ale mortalității, aproape dublu față de media din UE (44 decese la un milion de locuitori ), arată datele publicate, marți, de Comisia Europeană.
România și Bulgaria, în continuare pe ultimele locuri la siguranța rutieră
Chiar dacă au încă cele mai ridicate rate ale mortalității, România și Bulgaria au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește reducerea deceselor rutiere, cu scăderi de peste 20% față de 2019. Concret, în cazul României, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2024 a scăzut cu 4% față de 2023 și cu 21% față de 2019. În ultimii cinci ani, scăderi mari mari decât în România s-au înregistrat doar în Lituania și Polonia (ambele cu o scădere de 35%), Slovenia și Estonia (scădere de 33%), Belgia (declin de 32%), Danemarca (27%), Malta (25%), Bulgaria (24%) și Irlanda (23%).
Potrivit Executivului comunitar, drumurile rurale continuă să reprezinte cel mai mare risc, 52% dintre decese având loc pe aceste drumuri. Majoritatea deceselor rutiere (77%) implică bărbați, în timp ce adulții în vârstă (peste 65 de ani) și tinerii (18-24 de ani) sunt utilizatori deosebit de vulnerabili ai drumurilor. În ceea ce privește tipul de participanți la trafic, ocupanții autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a deceselor, urmați de motocicliști (20%), pietoni (18%) și bicicliști (10%).
Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii, bicicliștii și motocicliștii, reprezintă aproape 70 % din decesele din mediul urban, subliniind necesitatea urgentă de a îmbunătăți măsurile de siguranță pentru a-i proteja.
În 2018, UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor cauzate de accidente rutiere – și, pentru prima dată, a vătămărilor grave – până în 2030. Acest lucru a fost stabilit în Planul strategic de acțiune al Comisiei privind siguranța rutieră și în cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri de siguranță rutieră care vizează atingerea obiectivului de zero decese rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).
În martie 2023, Comisia a prezentat un pachet de propuneri care abordează siguranța rutieră, inclusiv cerințe actualizate privind permisele de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulație rutieră. Pentru a contribui în continuare la aceste eforturi, Comisia va adopta în curând noi propuneri de revizuire a legislației sale privind inspecția tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul de vehicule nesigure pe drumurile din UE și accidentele aferente.